Faceți căutări pe acest blog
ADOPTIA importante modificari 2012
ADOPTIA 2012
In Monitorul Oficial nr. 268 au fost publicate noile Norme metodologice privind regimul juridic al adoptiei.
Definitie adoptie / explicatii DEX
ADÓPȚIE, adopții, s. f. Faptul de a adopta (1); înfiere. [Var.: adopțiúne s. f.] – Din fr. adoption, lat. adoptio, -onis.
Sursa: DEX '98
(1998)
|
Adăugată de
ana_zecheru
| Semnalează o greșeală
| Permalink
ADÓPȚIE ~i f. Faptul de a adopta; luare de suflet; înfiere. [G.-D. adopției; Sil. -ți-e] /<fr. adoption, lat. adoptio, ~onis
Sursa: NODEX
(2002)
|
Adăugată de
siveco
| Semnalează o greșeală
| Permalink
ADÓPȚIE s.f. Faptul de a adopta (1); act prin care se adoptă un copil; înfiere. [Gen. -iei, var. adopțiune s.f. / cf. lat. adoptio, fr. adoption].
Sursa: DN
(1986)
|
Adăugată de
LauraGellner
| Semnalează o greșeală
| Permalink
ADÓPȚIE s. f. faptul de a adopta (1); înfiere. (< fr. adoption, lat. adoptio)
Sursa: MDN
(2000)
|
Adăugată de
raduborza
| Semnalează o greșeală
| Permalink
ADÓPȚIE, adopții, s. f. Faptul de a adopta (1); înfiere. [Var.: adopțiúne s. f.] – Fr. adoption (lat. lit. adoptio, -onis).
Sursa: DLRM
(1958)
|
Adăugată de
lgall
| Semnalează o greșeală
| Permalink
adópție (-ți-e) s. f., art. adópția (-ți-a), g.-d. art. adópției; pl. adópții, art. adópțiile (-ți-i)
Sursa: DOOM 2
(2005)
|
Adăugată de
CristinaDianaN
| Semnalează o greșeală
| Permalink
ADÓPȚIE s. v. înfiere.
Sursa: Sinonime
(2002)
|
Adăugată de
siveco
| Semnalează o greșeală
| Permalink
adópție s. f. (sil. -ți-e; mf. ad-), art. adópția (sil. -ți-a), g.-d. art. adópției; pl. adópții, art. adópțiile (sil. -ți-i-)
Sursa: Ortografic
(2002)
|
Adăugată de
siveco
| Semnalează o greșeală
| Permalink
*adopțiúne f. (lat. adóptio, -ónis). Acțiunea de a adopta, înfiere.
Sursa: Scriban
(1939)
|
Adăugată de
LauraGellner
| Semnalează o greșeală
| Permalink
In Monitorul Oficial nr. 268 au fost publicate noile Norme metodologice privind regimul juridic al adoptiei.
Vi le prezentam integral mai jos
NORME METODOLOGICE din 18 aprilie 2012 de aplicare a Legii nr. 273/2004 privind regimul juridic al adoptiei
CAP. I
Dispozitii generale
ART. 1
In sensul prezentelor norme metodologice, termenii si expresiile de mai jos au urmatoarele semnificatii:
a) parinte firesc, familie extinsa, adoptator, familie adoptatoare
si stat primitor - potrivit definitiilor prevazute la art. 2 din Legea
nr. 273/2004 privind regimul juridic al adoptiei, republicata;
b) manager de caz - profesionistul care asigura coordonarea
activitatilor de asistenta sociala si protectie speciala desfasurate in
interesul superior al copilului, avand drept scop elaborarea si
implementarea planului individualizat de protectie, planului de
recuperare pentru copiii cu dizabilitati si a planului de reabilitare
si/sau reintegrare sociala pentru copiii abuzati, neglijati si/sau
exploatati;
c) responsabil de caz - asistentul social din cadrul
compartimentului de adoptii si postadoptii desemnat pentru copilul al
carui plan individualizat de protectie are ca finalitate adoptia
interna, respectiv pentru adoptator/familia adoptatoare;
d) compartiment de specialitate - compartimentul de adoptii si
postadoptii infiintat potrivit prevederilor Hotararii Guvernului nr.
329/2010 privind unele masuri de eficientizare a activitatilor in
domeniul adoptiei;
e) autoritate centrala - autoritatea desemnata de catre fiecare stat
contractant al Conventiei asupra protectiei copiilor si cooperarii in
materia adoptiei internationale, incheiata la Haga la 29 mai 1993,
ratificata prin Legea nr. 84/1994, cu modificarile ulterioare (Conventia
de la Haga), insarcinata cu ducerea la indeplinire a obligatiilor
impuse de aceasta conventie;
f) autoritatea straina competenta - orice autoritate/institutie
straina, alta decat cea prevazuta la lit. e), prin intermediul careia se
obtin documente si informatii necesare instrumentarii cererilor de
adoptie internationala;
g) organizatia straina acreditata - organismul privat acreditat de
catre statul primitor in conformitate cu legislatia acestui stat si
autorizat de Oficiul Roman pentru Adoptii, denumit in continuare
Oficiul, sa desfasoare activitati in domeniul adoptiei internationale;
h) organism privat autorizat - persoana juridica romana, fara scop
patrimonial/lucrativ, legal constituita, autorizata de Oficiu si care a
incheiat conventii de colaborare cu directiile generale de asistenta
sociala si protectia copilului, denumite in continuare directii, sa
presteze/desfasoare servicii si activitati in cadrul procedurii adoptiei
interne;
i) persoane alaturi de care copilul s-a bucurat de viata de familie -
tutorele, asistentul maternal profesionist, persoana/familia de
plasament sau, dupa caz, alte persoane care au convietuit/convietuiesc
cu copilul, daca acestia s-au implicat direct si nemijlocit in
ingrijirea si educarea lui, iar copilul a dezvoltat relatii de atasament
fata de ei;
j) persoana de referinta pentru copil - persoana cu care copilul
este familiarizat, in prezenta careia se simte in securitate si fata de
care a dezvoltat o relatie de incredere.
ART. 2
(1) Pe parcursul procedurilor de adoptie copilul este incurajat si
sustinut in exprimarea opiniei sale, aceasta fiind consemnata si luata
in considerare, in functie de varsta si de gradul sau de maturitate.
(2) In realizarea tuturor demersurilor care vizeaza adoptia copilului se urmaresc:
a) asigurarea continuitatii in viata copilului, mentinerea
relatiilor personale ale acestuia, daca acest lucru nu contravine
interesului lui superior, si pastrarea obiectelor personale
semnificative;
b) facilitarea despartirii copilului de persoanele de referinta si
asigurarea unei tranzitii usoare in familia adoptatorului.
ART. 3
Responsabilul de caz din cadrul compartimentului de specialitate
este obligat ca pe parcursul procedurilor de adoptie sa ofere copilului
informatii si explicatii clare si concrete, potrivit varstei si gradului
sau de maturitate, referitoare la durata si etapele procesului de
adoptie. In acest demers, responsabilul de caz este obligat sa
colaboreze cu persoana/persoanele de referinta pentru copil, precum si
cu managerul de caz, informandu-i cu privire la demersurile derulate in
cadrul procedurii.
ART. 4
(1) In cadrul etapelor de potrivire prevazute de prezentele norme
metodologice, pentru fratii aflati in evidenta Registrului national
pentru adoptii, denumit in continuare R.N.A., se urmareste cu prioritate
selectia acelor adoptatori/familii adoptatoare care pot sa ii adopte
impreuna.
(2) In cazuri temeinic justificate pot fi selectati/selectate
adoptatori/familii adoptatoare care sa ii adopte separat, daca acest
lucru raspunde interesului superior al copiilor.
ART. 5
Adoptia poate fi stabilita ca finalitate a planului individualizat
de protectie numai daca ambii parinti firesti ai copilului au minimum
varsta de 14 ani.
ART. 6
Toate informatiile vizand copilul, parintii firesti si familia
extinsa a acestuia, precum si familia adoptatoare obtinute pe parcursul
derularii procedurilor de adoptie, precum si pe perioada de monitorizare
postadoptie se arhiveaza intr-un dosar unic si se pastreaza de catre
directie pentru o perioada de minimum 50 de ani de la data ramanerii
irevocabile a hotararii judecatoresti privind incuviintarea adoptiei.
CAP. II
Exprimarea consimtamantului la adoptie
ART. 7
(1) Directia asigura persoanelor care isi exprima consimtamantul in
procedura de adoptie informarea si consilierea prealabila adecvata, prin
intermediul compartimentului de specialitate.
(2) Informarea si consilierea copilului cu privire la exprimarea
consimtamantului se pot realiza si de catre organismele private
autorizate in situatiile in care copilul beneficiaza de o masura de
protectie speciala dispusa in conditiile Legii nr. 272/2004 privind
protectia si promovarea drepturilor copilului, cu modificarile
ulterioare, la un asistent maternal angajat al acestora sau, dupa caz,
la un serviciu rezidential al organismului privat.
ART. 8
Consimtamantul la adoptie nu poate fi exprimat in locul parintilor
firesti/tutorelui de catre curator, mandatar sau o alta persoana
imputernicita in acest sens.
CAP. III
Evaluarea adoptatorului sau a familiei adoptatoare in vederea obtinerii atestatului in cadrul procedurii adoptiei interne
SECŢIUNEA 1
Informarea prealabila
ART. 9
(1) Persoanele care isi exprima intentia de a adopta se pot adresa,
pentru obtinerea informatiilor referitoare la documentatia necesara,
demersurile si durata procedurilor adoptiei interne, directiilor sau
organismelor private autorizate.
(2) Informatiile prevazute la alin. (1) vizeaza:
a) conditiile de fond ale adoptiei - interdictii la adoptie, conditii de varsta, conditiile exprimarii consimtamantului;
b) constientizarea faptului ca adoptia presupune identificarea de
catre institutiile statului a celei mai potrivite persoane/familii
pentru un copil, precum si eventualele consecinte in situatia
incercarilor de eludare a procedurilor de adoptie;
c) obligatiile ce le revin in cadrul procedurii de adoptie, precum
si situatiile de retragere/incetare a valabilitatii atestatului;
d) caracteristicile copiilor adoptabili si modalitatea prin care un copil devine adoptabil in Romania;
e) etapele procedurii de adoptie interna, inclusiv mentionarea
duratei acestora (evaluarea in vederea obtinerii atestatului, potrivirea
dintre copil si adoptator/familia adoptatoare, incredintarea in vederea
adoptiei, incuviintarea adoptiei, monitorizarea postadoptie);
f) documentele necesar a fi anexate la cererea de eliberare a
atestatului de adoptator/familie adoptatoare si institutia competenta in
solutionarea acestei cereri;
g) indicarea unor surse suplimentare de informare si documentare,
inclusiv precizarea datelor de contact ale asociatiilor de parinti
adoptatori si ale altor resurse din comunitate.
(3) Furnizarea informatiilor prevazute la alin. (2) este insotita in
mod obligatoriu de inmanarea unui material cuprinzand o lista cu
principalele acte normative incidente in adoptie si documentele necesare
pentru depunerea cererii de eliberare a atestatului.
(4) Realizarea activitatii de informare se evidentiaza intr-un
document semnat de solicitant si de persoana care a realizat aceasta
activitate si se inmaneaza solicitantului.
SECŢIUNEA a 2-a
Depunerea cererii de evaluare in vederea obtinerii atestatului de adoptator/familie adoptatoare
ART. 10
(1) Persoana sau familia care solicita evaluarea in vederea
eliberarii atestatului formuleaza o cerere scrisa adresata directiei in a
carei raza administrativ-teritoriala domiciliaza.
(2) Anterior inregistrarii cererii prevazute la alin. (1), directia
se va asigura ca procedura de informare prealabila prevazuta la art. 9 a
fost indeplinita. In caz contrar, directia va proceda in mod
obligatoriu la furnizarea informatiilor si intocmirea documentului care
atesta indeplinirea acestei activitati.
ART. 11
(1) Cererea privind eliberarea atestatului este insotita de urmatoarele documente:
a) copie de pe buletinul/cartea de identitate, permisul de sedere pe
termen lung sau, dupa caz, cartea de rezidenta permanenta;
b) declaratie autentica pe propria raspundere cu privire la locuirea
efectiva si continua pe teritoriul Romaniei in ultimele 12 luni
anterioare depunerii cererii de evaluare, neexistand absente temporare
care cumulat sa depaseasca 3 luni;
c) copie legalizata de pe certificatul de nastere;
d) copie legalizata de pe certificatul de casatorie sau hotararea de divort/certificatul de divort, daca este cazul;
e) copie de pe titlul de proprietate sau alt document care sa ateste dreptul de folosinta a locuintei;
f) certificatul de cazier judiciar;
g) adeverinte de venit sau alte documente care atesta veniturile solicitantului/solicitantilor;
h) certificat/adeverinta medical/medicala eliberat/eliberata de
medicul de familie privind starea de sanatate si eventualele boli
cronice, insotit/insotita de rezultatul evaluarii psihiatrice;
i) minimum doua caracterizari de la ultimul loc de munca pentru fiecare solicitant;
j) declaratia sotului care nu se asociaza la cererea de adoptie, cu indicarea expresa a motivelor neasocierii;
k) declaratie autentica pe propria raspundere din care sa rezulte ca
solicitantul/solicitantii nu este/sunt decazut/decazuti din drepturile
parintesti, precum si referitor la faptul ca nu are/au copil/copii in
sistemul de protectie speciala;
l) certificatul de cazier judiciar al persoanelor cu care locuieste solicitantul;
m) certificat/adeverinta medicala eliberat/eliberata de medicul de
familie privind starea de sanatate a celorlalte persoane cu care
locuieste solicitantul, cu mentionarea eventualelor boli cronice,
insotit/insotita de rezultatul evaluarii psihiatrice.
(2) Documentele prevazute la alin. (1) lit. f), h), k) si m) se
solicita si pentru sotul adoptatorului, in situatia in care acesta nu se
asociaza la cererea de adoptie.
(3) Pentru solutionarea cererii de evaluare pot fi solicitate orice alte documente si informatii considerate relevante.
ART. 12
(1) Initierea procesului de evaluare are loc numai dupa depunerea
actelor prevazute la art. 11 alin. (1) si, dupa caz, art. 11 alin. (2),
daca nu au fost identificate interdictii la adoptie.
(2) Verificarea documentelor, precum si identificarea eventualelor
interdictii la adoptie se realizeaza de catre consilierul juridic din cadrul compartimentului de specialitate, in termen de 10 zile de la inregistrarea cererii.
(3) In situatia in care se constata existenta unei documentatii
incomplete sau intocmite necorespunzator se solicita completarea ori,
dupa caz, refacerea acesteia de catre persoana/familia care a formulat
cererea de evaluare, care are obligatia sa se conformeze acestei
solicitari in interiorul termenului prevazut la alin. (2).
(4) Dupa expirarea termenului prevazut la alin. (2), directia
informeaza solicitantul cu privire la initierea procesului de evaluare
si desemnarea asistentului social responsabil de caz si a psihologului,
care formeaza echipa de evaluare. In situatia necompletarii dosarului
ori a identificarii unor interdictii la adoptie se informeaza, in scris,
solicitantul cu privire la neinceperea evaluarii.
(5) Persoana/Familia care nu a fost inclusa in procesul de evaluare
poate depune o noua cerere privind eliberarea atestatului, in conditiile
refacerii documentatiei sau in cazul in care interdictiile au incetat.
SECŢIUNEA a 3-a
Aspectele generale ale procesului de evaluare
ART. 13
(1) In cadrul procesului de evaluare se urmaresc, in principal,
obtinerea si interpretarea unor informatii referitoare la istoria si
functionalitatea familiei, credintele, convingerile, obiectivele,
atitudinile, realizarile, deprinderile de viata, caracteristicile si
resursele acesteia. Informatiile solicitate trebuie sa fie relevante
pentru aprecierea capacitatii adoptatorului/familiei adoptatoare de a
raspunde in mod corespunzator nevoilor copilului adoptabil.
(2) Procesul de evaluare a adoptatorului/familiei adoptatoare cuprinde urmatoarele etape:
a) evaluarea sociala, realizata de responsabilul de caz;
b) evaluarea psihologica, realizata de psihologul desemnat ca membru al echipei de evaluare;
c) pregatirea pentru asumarea in cunostinta de cauza a rolului de
parinte, realizata de compartimentul de specialitate sau, dupa caz, de
organismul privat autorizat.
(3) Procesul de evaluare se realizeaza prin intalniri si discutii cu
adoptatorul/familia adoptatoare, cu membrii familiei extinse a
acestuia/acesteia, cu alte persoane care pot furniza informatii
relevante, precum si prin intalniri in grup, in cadrul etapei de
pregatire. Totodata, in cadrul evaluarii sunt analizate si informatiile
continute in documentele existente la dosarul solicitantilor.
(4) Evaluarea sociala se realizeaza dupa un numar de minimum 6
intalniri, iar evaluarea psihologica dupa cel putin 4 intalniri, in
functie de particularitatile fiecarui caz urmand a se aprecia cu privire
la necesitatea realizarii unor intalniri suplimentare.
(5) In cadrul procesului de evaluare, intalnirile cu
adoptatorul/familia adoptatoare se pot realiza atat la domiciliul
acestuia/acesteia, cat si la sediul directiei, iar cu celelalte persoane
care pot furniza informatii relevante pot avea loc, dupa caz, la
domiciliul membrilor familiei extinse, in comunitate sau la locurile de
munca ale adoptatorului/familiei adoptatoare.
(6) Toate informatiile obtinute in urma intalnirilor se consemneaza
in note de intalniri, a caror evidenta se pastreaza de catre membrii
echipei de evaluare la dosarul adoptatorului/familiei adoptatoare, fiind
utilizate in intocmirea raportului final de evaluare.
ART. 14
Membrii echipei de evaluare au obligatia de a informa si de a
consilia adoptatorul/familia adoptatoare cu privire la procedura
adoptiei, oferindu-i suport acestuia/acesteia pe toata durata
procedurilor de adoptie pentru obtinerea unor informatii suplimentare
relevante.
ART. 15
Pe tot parcursul procedurii de evaluare, precum si pe durata
valabilitatii atestatului, adoptatorul/familia adoptatoare are obligatia
de a informa directia cu privire la eventualele schimbari intervenite
in situatia sa sociopsihomedicala, anexand, dupa caz, acte doveditoare.
ART. 16
In functie de particularitatile fiecarui caz, adoptatorul/familia
adoptatoare va facilita interactiunea asistentului social si a
psihologului cu membrii familiei extinse.
ART. 17
(1) In situatia in care pe parcursul procesului de evaluare
adoptatorul/familia adoptatoare isi exprima intentia de a renunta la
demersul de evaluare, membrii echipei de evaluare intocmesc un raport in
care mentioneaza stadiul evaluarii si motivul incetarii acesteia.
(2) Raportul prevazut la alin. (1) contine si propunerea de incetare
a procesului de evaluare si este supus avizarii sefului
compartimentului de specialitate si aprobarii directorului directiei,
ulterior adoptatorul/familia adoptatoare fiind informat/informata in
scris asupra incetarii evaluarii.
(3) Daca intentia de renuntare la continuarea procedurilor de
adoptie intervine ulterior eliberarii atestatului, adoptatorul/familia
adoptatoare formuleaza in scris la directie o cerere motivata pentru
retragerea atestatului. Dispozitia de retragere a atestatului se
transmite Oficiului in termen de 5 zile de la emitere.
ART. 18
Daca pe parcursul procesului de evaluare membrii echipei de evaluare
constata ca cel putin una dintre declaratiile prevazute la art. 11
alin. (1) lit. b) si k) nu corespunde realitatii, procesul de evaluare
inceteaza. Prevederile art. 17 alin. (2) se aplica in mod corespunzator.
SECŢIUNEA a 4-a
Evaluarea sociala
ART. 19
In cadrul etapei de evaluare sociala adoptatorul/familia adoptatoare
este informat/informata cu privire la particularitatile calitatii de
parinte adoptator, sub aspect legal, administrativ si sociomedical,
rolurile si responsabilitatile adoptatorului/familiei adoptatoare,
caracteristicile copiilor adoptabili din raza administrativ-teritoriala a
directiei, procedura de evaluare si pregatire in vederea obtinerii
atestatului, precum si modalitatile de realizare a potrivirii.
ART. 20
(1) Responsabilul de caz stabileste de comun acord cu
adoptatorul/familia adoptatoare data si locul desfasurarii primei
intalniri, la care poate participa si psihologul desemnat.
(2) Prima intalnire are rolul de a sprijini adoptatorul/familia
adoptatoare in clarificarea perceptiei initiale asupra adoptiei prin
dobandirea unor informatii si a unor cunostinte fundamentate pe
experienta in domeniul adoptiilor si pe expertiza stiintifica.
(3) Cu ocazia acestei intalniri se completeaza de catre
responsabilul de caz fisa de evaluare initiala, fiind consemnate primele
informatii relevante cu privire la adoptator/familia adoptatoare.
(4) La finalul primei intalniri se stabileste de comun acord cu
adoptatorul/familia adoptatoare calendarul urmatoarelor intalniri din
cadrul procedurii de evaluare.
(5) Daca prima intalnire are loc la sediul directiei, urmatoarea se
desfasoara in mod obligatoriu la domiciliul adoptatorului/familiei
adoptatoare, fiind realizata de responsabilul de caz impreuna cu
psihologul. Cu aceasta ocazie, psihologul consemneaza in fisa de
evaluare psihologica primele informatii relevante, urmand a finaliza
evaluarea psihologica pe parcursul mai multor intalniri.
ART. 21
(1) Completarea si detalierea datelor consemnate in fisa de evaluare
initiala se realizeaza de responsabilul de caz in cadrul urmatoarelor
intalniri, care au ca scop obtinerea de informatii privind:
a) adoptatorul/familia adoptatoare;
b) copiii biologici sau, dupa caz, alti copii aflati/care s-au aflat in ingrijirea solicitantilor;
c) alte persoane care locuiesc la acelasi domiciliu;
d) profilul solicitantilor;
e) climatul intrafamilial si stilul de viata;
f) capacitatea parentala;
g) motivatia adoptiei;
h) situatia economica;
i) experienta si activitatea profesionala;
j) spatiul de locuit;
k) familia extinsa;
l) resursele comunitare/reteaua de sprijin.
(2) Formularul continand informatiile detaliate ce se analizeaza si
se includ in ancheta sociala si care vizeaza aspectele prevazute la
alin. (1) se aproba prin ordin al secretarului de stat al Oficiului si
se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
ART. 22
(1) La finalul evaluarii sociale se intocmeste ancheta sociala, care
va contine observatiile si concluziile responsabilului de caz ca urmare
a analizarii tuturor informatiilor obtinute cu ocazia evaluarii
sociale, precizarea punctelor tari si slabe ale adoptatorului/familiei
adoptatoare din perspectiva capacitatii acestuia/acesteia de a raspunde
nevoilor copilului adoptat, precum si propunerea vizand solutionarea
cererii de eliberare a atestatului.
(2) Toate documentele care sustin elementele consemnate in ancheta
sociala se pastreaza la dosarul de evaluare a adoptatorului/familiei
adoptatoare.
SECŢIUNEA a 5-a
Evaluarea psihologica
ART. 23
(1) Evaluarea psihologica cuprinde observatia si interviul, avand
scopul determinarii profilului psihologic al adoptatorului/familiei
adoptatoare si al evaluarii capacitatilor parentale. Pe parcursul
evaluarii pot fi utilizate si teste psihologice in vederea realizarii
profilului personalitatii adoptatorului/familiei adoptatoare.
(2) Psihologul utilizeaza teste psihologice si in situatia in care
observa indicii cu privire la existenta anumitor tulburari psihice sau
in situatia in care persoana evaluata nu intelege intrebarile care ii
sunt adresate.
ART. 24
(1) Evaluarea psihologica se realizeaza la sediul directiei,
individual si in cuplu, una dintre cele 4 intalniri obligatorii fiind
destinata consilierii adoptatorului/familiei adoptatoare in vederea
asumarii in cunostinta de cauza a rolului de parinte.
(2) Intalnirile se desfasoara intr-un spatiu special amenajat,
destinat activitatilor derulate de psiholog, care trebuie sa asigure
intimitatea si siguranta adoptatorului/familiei adoptatoare. Durata unei
intalniri pentru evaluare/consiliere este de 45-50 de minute.
ART. 25
(1) Evaluarea psihologica vizeaza urmatoarele aspecte:
a) anamneza persoanei adoptatoare sau a fiecarui membru al cuplului conjugal;
b) istoria maritala si relatia de cuplu;
c) relatia cu propriii parinti si cu alte persoane relevante;
d) stilul de viata al familiei;
e) motivatia de a adopta;
f) asteptarile in legatura cu adoptia;
g) capacitatile parentale.
(2) Formularul continand informatiile detaliate ce se analizeaza si
se includ in fisa de evaluare psihologica si care vizeaza aspectele
prevazute la alin. (1) se aproba prin ordin al secretarului de stat al
Oficiului si se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
ART. 26
(1) Pe parcursul intregului proces de evaluare psihologica se
urmareste cu prioritate existenta capacitatilor parentale ale
solicitantilor, identificarea impreuna cu acestia a resurselor existente
pentru dezvoltarea unor capacitati parentale si consilierea in vederea
dobandirii/dezvoltarii acestora.
(2) Psihologul are obligatia de a urmari evolutia solicitantilor din
punctul de vedere al dezvoltarii capacitatilor parentale, prin
participarea la sesiunile de pregatire sau prin informatiile obtinute de
la specialistul care sustine sesiunile de pregatire.
ART. 27
Rezultatele evaluarii psihologice si recomandarile psihologului din
cadrul compartimentului de specialitate sunt consemnate in fisa de
evaluare psihologica, care va contine si propunerea vizand solutionarea
cererii de eliberare a atestatului.
SECŢIUNEA a 6-a
Pregatirea pentru asumarea in cunostinta de cauza a rolului de parinte
ART. 28
(1) Pregatirea adoptatorului/familiei adoptatoare se desfasoara prin
organizarea de intalniri in grup si este destinata evaluarii si
dezvoltarii capacitatii acestuia/acesteia de a raspunde nevoilor
copilului adoptat.
(2) Activitatea prevazuta la alin. (1) consta in furnizarea de
informatii vizand motivele institutionalizarii si efectele acesteia
asupra copilului, posibile tulburari reactive de atasament, modalitatile
de interactiune, atitudinea nediscriminatorie si acceptarea identitatii
si istoriei copilului, dreptul persoanei adoptate de a-si cunoaste
originile, precum si acceptarea diferentei dintre copilul "ideal" si
copilul care va fi considerat compatibil din punct de vedere teoretic cu
adoptatorul/familia adoptatoare.
(3) Pe parcursul acestei etape se evalueaza sentimentele si
capacitatile parentale ale adoptatorului/familiei adoptatoare, propria
copilarie, intelegerea nevoilor copilului si a dezvoltarii acestuia,
maturizarea, acceptarea sarcinilor parentale si a modificarilor din
stilul de viata al familiei, aparute odata cu adoptia copilului, modul
in care solicitantii inteleg sa informeze copilul ca este adoptat.
ART. 29
(1) Pregatirea adoptatorului/familiei adoptatoare se desfasoara pe
parcursul a 3 sesiuni organizate la un interval de minimum 5 zile.
(2) In cazul familiei adoptatoare, participarea ambilor soti este obligatorie la toate sesiunile de pregatire.
(3) Sesiunile de pregatire sunt organizate la sediul directiei sau,
dupa caz, la sediul organismului privat autorizat, in sali de curs
corespunzatoare, cu participarea a minimum 3 familii/ 6 persoane si
maximum 8 familii/16 persoane. Calendarul sesiunilor de pregatire este
stabilit de comun acord cu participantii, durata minima a fiecarei
sesiuni fiind de 4 ore.
(4) Sustinerea sesiunilor de pregatire este realizata de 1 sau 2
specialisti, asistent social/psiholog, angajati ai compartimentului de
specialitate sau, dupa caz, ai organismului privat autorizat.
(5) Metodele utilizate in cadrul sesiunilor de pregatire pot fi,
dupa caz, prezentarea, dezbaterea, demonstratia, exercitii in grupuri
mici, discutii de grup, studii de caz, jocuri de rol.
(6) La finalul fiecarei sesiuni, asistentul social/psihologul este
obligat sa completeze o fisa de observatie pentru fiecare
adoptator/familie adoptatoare.
ART. 30
(1) Sesiunile de pregatire vizeaza urmatoarele aspecte:
a) caracteristicile copilului adoptabil;
b) sterilitatea/infertilitatea;
c) implicatiile relatiei cu propriii parinti;
d) capacitatea de relationare si de comunicare cu ceilalti;
e) capacitatea de a gestiona diferentele de opinie, conflictele, dezacordurile;
f) capacitatea de a se adapta la situatii noi;
g) capacitatea cuplului de a functiona in echipa parentala;
h) motivatia pentru adoptie;
i) etapele dezvoltarii copilului;
j) reprezentarile despre familia biologica a copilului adoptabil si motivele abandonului;
k) rolul parental;
l) asteptarile adoptatorului/familiei adoptatoare fata de copilul pe care ar dori sa il adopte;
m) informarea copilului cu privire la adoptia sa;
n) identitatea si originile adoptatului.
(2) Documentul privind tematica fiecarei sesiuni de pregatire este aprobat prin ordin al secretarului de stat al Oficiului.
SECŢIUNEA a 7-a
Raportul final de evaluare si procedura de contestare
ART. 31
(1) Ulterior parcurgerii celor 3 etape ale procesului de evaluare,
membrii echipei de evaluare intocmesc raportul final de evaluare a
capacitatii de a adopta a adoptatorului/familiei adoptatoare.
(2) Raportul final contine sinteza informatiilor psihosociale,
concluziile echipei de evaluare, profilul copilului pentru care
adoptatorul/familia adoptatoare poate indeplini adecvat rolul de parinte
si recomandarea privind acordarea/neacordarea atestatului.
ART. 32
(1) Raportul final se comunica adoptatorului/familiei adoptatoare in
termen de 5 zile lucratoare de la aprobarea acestuia de catre
directorul directiei. Dovada comunicarii raportului este pastrata la
dosarul adoptatorului/familiei adoptatoare.
(2) In cazul in care raportul final contine recomandarea de
eliberare a atestatului de persoana/familie apta pentru adoptie,
directorul directiei emite dispozitia privind eliberarea atestatului
dupa expirarea termenului pentru formularea contestatiei.
(3) In cazul in care raportul final contine recomandarea de
neeliberare a atestatului de persoana/familie apta pentru adoptie,
acesta poate fi contestat la directia care a realizat evaluarea in
termen de 5 zile lucratoare de la comunicare.
(4) Dispozitia se comunica solicitantului in termen de 5 zile de la emitere.
ART. 33
Se asimileaza unui rezultat nefavorabil al evaluarii si se supun
acelorasi dispozitii care vizeaza contestarea raportului final de
evaluare si situatiile in care, desi raportul final contine recomandarea
de eliberare a atestatului, adoptatorul/familia adoptatoare nu este de
acord cu grupa de varsta sau, dupa caz, cu numarul de copii pentru care
se propune eliberarea atestatului.
ART. 34
(1) Daca in termenul prevazut la art. 32 alin. (3)
adoptatorul/familia adoptatoare formuleaza contestatie la raportul final
de evaluare, directorul directiei nu poate emite dispozitia pana la
solutionarea contestatiei de catre Oficiu.
(2) Prevederile alin. (1) se aplica in mod corespunzator si in situatia prevazuta la art. 33.
ART. 35
(1) Contestatia se solutioneaza in termen de 30 de zile de la
inregistrarea ei la Oficiu, iar rezultatul solutionarii acesteia si,
dupa caz, propunerea formulata se comunica directiei si contestatarului.
(2) Rezultatul solutionarii contestatiei si documentele elaborate in
procedura contestatiei fac parte integranta din dosarul
solicitantului/solicitantilor.
ART. 36
In situatia in care apreciaza contestatia ca fiind intemeiata, Oficiul poate propune directiei urmatoarele:
a) completarea procesului de evaluare cu noi informatii sau cu documente relevante;
b) realizarea unei noi evaluari sociale si/sau psihologice de catre
cabinete individuale, cabinete asociate sau societati civile
profesionale care au incheiat conventii cu Oficiul;
c) eliberarea atestatului in situatiile in care se constata ca sunt
indeplinite conditiile legale de eliberare a acestuia iar propunerea
cuprinsa in raportul final de evaluare este in mod vadit netemeinica sau
nelegala.
ART. 37
(1) In situatia in care Oficiul formuleaza propunerea prevazuta la
art. 36 lit. a) si directia isi insuseste aceasta propunere, membrii
echipei care au realizat evaluarea sunt obligati sa efectueze
demersurile necesare pentru completarea informatiilor/documentelor
solicitate de Oficiu in termen de 15 zile de la comunicarea propunerii.
(2) In situatia prevazuta la alin. (1) responsabilul de caz
informeaza contestatarul cu privire la demersurile concrete ce urmeaza a
fi realizate pentru completarea procesului de evaluare.
(3) Concluziile si recomandarea cuprinse in raportul final de
evaluare se pot mentine sau se pot modifica in functie de rezultatul
obtinut ca urmare a analizei noilor informatii/documente, directorul
directiei urmand a emite dispozitia de eliberare/neeliberare a
atestatului, care se comunica atat adoptatorului/familiei adoptatoare,
cat si Oficiului, in termen de 5 zile de la data emiterii.
ART. 38
(1) In cazul in care Oficiul formuleaza propunerea prevazuta la art.
36 lit. b), acesta comunica directiei in mod obligatoriu lista
cabinetelor individuale, cabinetelor asociate sau societatilor civile
profesionale cu care a incheiat conventii de colaborare.
(2) In situatia in care directia isi insuseste propunerea Oficiului
prevazuta la alin. (1), in termen de 5 zile lucratoare de la
inregistrarea acesteia informeaza contestatarul cu privire la
necesitatea selectarii si contactarii unui cabinet/unei societati din
lista transmisa de Oficiu.
(3) Contestatarul are la dispozitie un termen de 15 zile de la data
informarii pentru a incheia un contract de prestari de servicii cu un
cabinet/o societate din cadrul listei.
ART. 39
(1) In situatia in care recomandarea Oficiului vizeaza realizarea
unei noi evaluari sociale, aceasta va urmari numai acele aspecte care au
condus la formularea propunerii de neeliberare a atestatului.
(2) In cazul evaluarii psihologice, noua evaluare va avea in vedere toate aspectele prevazute la art. 25 alin. (1).
ART. 40
(1) Termenul de realizare a noilor evaluari nu poate depasi 30 de
zile de la data incheierii contractului prevazut la art. 38 alin. (3).
(2) La cererea motivata a cabinetului/societatii profesionale,
directia poate pune la dispozitia acestuia/acesteia documente din cadrul
dosarului de evaluare.
(3) In termenul prevazut de alin. (1), rezultatul noii evaluari
sociale si/sau psihologice se consemneaza intr-un raport si se transmite
contestatarului si directiei. Raportul comunicat directiei este insotit
de documentatia intocmita in cadrul evaluarii.
(4) Dupa inregistrarea raportului la directie si in baza analizei
acestuia directorul emite dispozitia de eliberare/neeliberare a
atestatului, precizand in cuprinsul acesteia daca dispozitia emisa se
bazeaza exclusiv pe concluziile raportului final de evaluare intocmit de
directie sau daca au fost luate in considerare si elementele rezultate
din raportul prevazut la alin. (3).
(5) Dispozitia de eliberare/neeliberare a atestatului se comunica
atat adoptatorului/familiei adoptatoare, cat si Oficiului, in termen de 5
zile de la data emiterii.
ART. 41
Dispozitia privind neeliberarea atestatului de persoana/familie apta
sa adopte poate fi atacata in termen de 15 zile de la data comunicarii
la instanta competenta in materia adoptiei in a carei raza teritoriala
este situat domiciliul adoptatorului.
CAP. IV
Stabilirea adoptiei interne ca finalitate a planului individualizat de protectie
ART. 42
(1) Stabilirea finalitatii planului individualizat de protectie este
in competenta managerului de caz desemnat potrivit prevederilor
Ordinului secretarului de stat al Autoritatii Nationale pentru Protectia
Drepturilor Copilului nr. 288/2006 pentru aprobarea Standardelor minime
obligatorii privind managementul de caz in domeniul protectiei
drepturilor copilului.
(2) Anterior stabilirii adoptiei interne ca finalitate a planului
individualizat de protectie, managerul de caz trebuie sa se asigure ca
in cazul fiecarui copil pentru care s-a stabilit, in conditiile Legii
nr. 272/2004, cu modificarile ulterioare, o masura de protectie speciala
au fost realizate demersuri pentru reintegrarea la parintii sai
firesti, precum si pentru integrarea copilului in familia extinsa.
ART. 43
In evaluarea potentialului de reintegrare a copilului la parintii
sai firesti, managerul de caz asigura efectuarea cel putin a
urmatoarelor demersuri:
a) reevaluarea situatiei care a determinat stabilirea unei masuri de protectie speciala;
b) verificarea existentei certificatului de nastere sau, dupa caz, a
actului de identitate al copilului si initierea demersurilor necesare
pentru intocmirea acestuia in situatia in care se constata inexistenta
lor;
c) identificarea si gasirea parintilor copilului;
d) acordarea de consiliere si sprijin parintelui in vederea stabilirii filiatiei copilului fata de acesta;
e) evaluarea situatiei socioeconomice si morale a parintilor;
f) consilierea parintilor si informarea acestora asupra existentei
la nivel local a serviciilor de suport, precum si asupra posibilitatilor
de sprijin financiar sau material;
g) informarea periodica a parintilor asupra locului unde se executa
masura de protectie speciala, asupra modalitatilor in care pot mentine
relatiile personale cu copilul, precum si asupra demersurilor concrete
pe care acestia trebuie sa le realizeze in vederea reintegrarii
copilului; acordarea de sprijin parintilor in realizarea acestor
demersuri; organizarea si facilitarea de intalniri intre copil si
parinti;
h) informarea parintilor asupra posibilitatii redarii de catre
instanta judecatoreasca a exercitiului drepturilor parintesti, precum si
asupra conditiilor redarii, in situatia in care acestia au fost
decazuti din exercitiul drepturilor parintesti.
ART. 44
(1) Demersurile care vizeaza integrarea copilului in familia extinsa sunt cel putin urmatoarele:
a) identificarea si gasirea rudelor firesti ale copilului pana la gradul al patrulea inclusiv;
b) evaluarea situatiei socioeconomice si morale a rudelor;
c) consilierea rudelor asupra posibilitatilor de a asigura cresterea
si ingrijirea copilului si informarea acestora asupra existentei la
nivel local a serviciilor de suport, precum si asupra posibilitatilor de
sprijin financiar sau material;
d) informarea rudelor asupra locului unde se executa masura de
protectie speciala a copilului, asupra modalitatilor in care se pot
mentine relatii personale cu acesta, precum si cu privire la demersurile
pe care trebuie sa le realizeze in vederea integrarii;
e) organizarea si facilitarea de intalniri intre copil si rude;
f) solicitarea adresata fiecarei rude care a implinit varsta
majoratului de a-si exprima opinia cu privire la disponibilitatea de a
lua spre crestere si ingrijire proprie copilul; daca ruda nu doreste a
lua spre crestere si ingrijire proprie copilul, managerul de caz o
informeaza asupra posibilitatii de a declara in scris acest lucru,
precum si asupra termenului in care poate fi retrasa declaratia.
(2) Dispozitiile prevazute la alin. (1) vizeaza rudele copilului
care au putut fi gasite in urma demersurilor realizate de directie.
ART. 45
In vederea atestarii efectuarii demersurilor mentionate la art. 43 si 44 se intocmesc si se pastreaza urmatoarele documente:
a) documentele intocmite ca urmare a evaluarii/reevaluarii situatiei
socioeconomice si morale a parintilor si rudelor care au putut fi
gasite;
b) documentele care atesta efectuarea demersurilor legate de
identificarea si gasirea parintilor si rudelor copilului, cum ar fi:
corespondenta purtata cu parintii sau, dupa caz, rudele copilului,
adrese in atentia serviciilor publice comunitare de evidenta a
persoanelor si/sau organelor de politie, primariei in a carei raza
administrativ-teritoriala este situat domiciliul, genograma familiei,
rapoartele de ancheta sociala privind parintii si rudele, declaratii ale
altor persoane sau alte documente in acest sens;
c) notificarile transmise parintilor si rudelor cu privire la locul
unde se executa masura de protectie speciala a copilului, la modul in
care pot mentine relatii personale cu acesta si la responsabilitatile ce
le revin in implementarea planului individualizat de protectie;
d) documentele intocmite cu privire la modul de mentinere a
relatiilor personale dintre copil si parintii sau, dupa caz, rudele
sale, precum si cele referitoare la calitatea acestor relatii;
e) documentele care atesta monitorizarea planului individualizat de
protectie si modul in care parintii sau, dupa caz, rudele au colaborat
in realizarea sarcinilor care le reveneau in implementarea acestui plan;
f) referatele sau notele intocmite cu ocazia consilierii parintilor
si rudelor copilului in vederea reintegrarii/integrarii copilului, din
care sa reiasa si informarea acestora cu privire la termenele/situatiile
in care copilul poate deveni adoptabil;
g) documentele care consemneaza opinia rudelor copilului cu privire
la aspectele mentionate la art. 44 alin. (1) lit. f) si, dupa caz,
declaratia rudei ca nu doreste sa ia spre crestere si ingrijire proprie
copilul.
ART. 46
(1) Adoptia este stabilita ca finalitate a planului individualizat
de protectie daca ulterior trecerii unei perioade de un an de la data
instituirii masurii de protectie speciala parintii firesti si/sau rudele
pana la gradul al patrulea inclusiv ale copilului nu au putut fi gasite
ori nu colaboreaza cu autoritatile pentru realizarea demersurilor de
reintegrare/integrare. Termenul de un an se calculeaza de la data
instituirii primei masuri de protectie speciala cu privire la copil.
(2) Dispozitiile alin. (1) teza a doua se aplica in mod
corespunzator si in situatia copiilor pentru care s-a instituit
plasamentul la o ruda pana la gradul al patrulea inclusiv.
ART. 47
(1) De asemenea, adoptia este stabilita ca finalitate a planului
individualizat de protectie si in situatia in care, dupa instituirea
masurii de protectie speciala, parintii si rudele copilului pana la
gradul al patrulea inclusiv care au putut fi gasite declara in scris ca
nu doresc sa se ocupe de cresterea si ingrijirea copilului. In aceasta
situatie, adoptia ca finalitate a planului individualizat de protectie
se stabileste in termen de 5 zile de la expirarea termenului de 60 de
zile prevazut de Legea nr. 273/2004, republicata, pentru retragerea
ultimei declaratii inregistrate.
(2) Declaratiile prevazute la alin. (1) pot fi inregistrate si la
directia in a carei raza administrativ-teritoriala locuiesc parintii sau
rudele copilului, urmand ca acestea sa fie transmise directiei care a
instituit masura de protectie, in vederea informarii managerului de caz
al copilului, in termen de 5 zile de la inregistrare.
ART. 48
In cazul copilului a carui nastere a fost inregistrata din parinti
necunoscuti, managerul de caz stabileste adoptia ca finalitate a
planului individualizat de protectie in termen de 30 de zile de la
eliberarea certificatului de nastere.
ART. 49
(1) In cazul copilului care a implinit 14 ani, este stabilita
adoptia ca finalitate a planului individualizat de protectie daca exista
acordul expres al acestuia si managerul de caz apreciaza ca interesul
copilului justifica deschiderea procedurii de adoptie interna.
(2) Acordul prevazut la alin. (1) este exprimat in scris, numai dupa informarea corespunzatoare a copilului.
ART. 50
Dispozitiile art. 42-49 nu se aplica in situatia adoptiei copilului
pentru care a fost instituita tutela si nici in situatia adoptiei
copilului de catre sotul parintelui sau firesc sau adoptiv.
CAP. V
Deschiderea procedurii adoptiei interne
ART. 51
(1) Dosarul copilului pentru care a fost stabilita adoptia interna
ca finalitate a planului individualizat de protectie este transmis de
catre managerul de caz, in copie, compartimentului de specialitate, pe
baza unui proces-verbal de predare-primire, in termen de 5 zile de la
stabilirea adoptiei ca finalitate a planului individualizat de
protectie.
(2) Compartimentul de specialitate ia in evidenta cazul, fiind
desemnat responsabilul de caz al copilului. Acesta este obligat sa
furnizeze copilului, potrivit varstei si gradului sau de maturitate,
informatii cu privire la demersurile ce urmeaza a fi realizate in
vederea adoptiei sale.
(3) Responsabilul de caz in colaborare cu managerul de caz se
asigura ca specialistii din centrul de plasament sau, dupa caz,
asistentul maternal ori persoana/familia la care copilul se afla in
ingrijire sunt informati cu privire la initierea procedurilor de
adoptie.
(4) Consilierul juridic
impreuna cu un alt specialist din cadrul compartimentului de
specialitate asigura, in vederea exprimarii consimtamantului,
consilierea parintilor firesti/tutorelui si, dupa caz, a copilului care a
implinit varsta de 10 ani si intocmeste in acest sens rapoarte de
consiliere a acestora.
(5) In cazul in care activitatea de consiliere a copilului in
vederea exprimarii consimtamantului este realizata de un organism privat
autorizat, raportul vizand realizarea acestei activitati este intocmit
de specialistii acestui organism si transmis compartimentului de
specialitate.
ART. 52
In termen de 30 de zile de la luarea in evidenta a dosarului, consilierul juridic
din cadrul compartimentului de specialitate intocmeste actiunea, iar
directia sesizeaza instanta judecatoreasca in vederea deschiderii
procedurii adoptiei interne.
ART. 53
(1) In situatia copilului pentru care a fost instituita tutela,
actiunea de deschidere a procedurii adoptiei interne este promovata de
catre directia in a carei raza teritoriala este situat domiciliul
copilului, la solicitarea tutorelui, cu administrarea unui probatoriu
din care sa rezulte daca acest demers raspunde interesului superior al
copilului.
(2) Solicitarea tutorelui este instrumentata de compartimentul de
specialitate, fiind desemnat pentru copil un responsabil de caz. Acesta
identifica elementele necesare in masura sa sustina ca adoptia raspunde
interesului superior al copilului si intocmeste un raport care urmeaza a
fi anexat cererii de deschidere a procedurii adoptiei interne.
ART. 54
La cererea privind deschiderea procedurii adoptiei interne se anexeaza, dupa caz, urmatoarele documente:
a) certificatul de nastere al copilului, in copie;
b) documentul prin care a fost instituit/instituita plasamentul/tutela copilului;
c) planul individualizat de protectie avand ca finalitate adoptia;
d) documentele prevazute la art. 45 lit. b)-d);
e) declaratia parintilor sau rudelor copilului pana la gradul al
patrulea inclusiv care au putut fi gasite din care sa reiasa ca nu
doresc sa se ocupe de cresterea si ingrijirea copilului;
f) acordul scris al copilului care a implinit varsta de 14 ani,
exprimat pentru stabilirea adoptiei ca finalitate a planului
individualizat de protectie;
g) solicitarea tutorelui si raportul prevazut la art. 53 alin. (2);
h) raportul de consiliere a copilului care a implinit varsta de 10 ani in vederea exprimarii consimtamantului;
i) raportul de consiliere a parintilor firesti in vederea exprimarii consimtamantului;
j) orice alte documente relevante in sustinerea cererii de deschidere a procedurii adoptiei interne.
ART. 55
Dispozitiile art. 51-54 nu se aplica in situatia adoptiei copilului de catre sotul parintelui sau firesc sau adoptiv.
CAP. VI
Potrivirea teoretica si practica in cadrul procedurii adoptiei interne
SECŢIUNEA 1
Potrivirea teoretica la nivelul Oficiului
ART. 56
(1) Procesul de potrivire consta in identificarea si selectarea
adoptatorului/familiei adoptatoare care, din punct de vedere teoretic,
corespunde in cea mai mare masura nevoilor copilului.
(2) In procesul de potrivire sunt inclusi copiii pentru care s-a
incuviintat deschiderea procedurii adoptiei interne si
adoptatorul/familia adoptatoare cu resedinta obisnuita in Romania care
detine atestat valabil, inregistrat/inregistrata in R.N.A.
ART. 57
(1) In vederea initierii de catre Oficiu a procedurii de potrivire
teoretica, directia este obligata sa transmita acestuia informatiile cu
privire la adoptatorii/familiile adoptatoare atestati/atestate, cat si
cu privire la copiii pentru care s-a incuviintat deschiderea procedurii
adoptiei interne.
(2) Informatiile prevazute la alin. (1) se transmit odata cu
comunicarea atestatului, respectiv a hotararii judecatoresti privind
deschiderea procedurii adoptiei interne, prin completarea fiselor-cadru
al caror model este aprobat prin ordin al secretarului de stat al
Oficiului.
(3) In cazul copiilor care sunt frati, documentele prevazute la
alin. (2) se transmit insotite si de raportul vizand propunerea
initierii demersurilor de potrivire separata a fratilor, in situatiile
in care aceasta propunere se justifica.
ART. 58
(1) Oficiul introduce in R.N.A. informatiile prevazute la art. 57 si
selecteaza, in baza criteriilor de potrivire teoretica, un numar de cel
mult 10 adoptatori/familii adoptatoare ce urmeaza a fi inclusi/incluse
in lista care se transmite directiei in a carei raza
administrativ-teritoriala este situat domiciliul copilului, in vederea
continuarii procedurii de potrivire teoretica.
(2) In lista prevazuta la alin. (1) nu se includ adoptatorul/familia
adoptatoare atestat/atestata cu resedinta obisnuita in Romania care
si-a exprimat intentia de a adopta international un copil cu resedinta
obisnuita in strainatate. Cererea si documentatia depuse de aceste
persoane se transmit statului de origine al copilului, potrivit
legislatiei acestui stat.
ART. 59
(1) In procedura de selectie prevazuta la art. 58, Oficiul include
in lista, cu prioritate, urmatoarele persoane, care vor fi evidentiate
in primele pozitii ale acesteia:
a) rudele copilului pana la gradul al patrulea inclusiv;
b) persoana/familia alaturi de care copilul s-a bucurat de viata de familie o perioada de minimum 6 luni;
c) persoanele/familiile care au adoptat frati ai copilului.
(2) Lista prevazuta la art. 58 alin. (1) se completeaza
selectandu-se din evidenta R.N.A. si alti/alte adoptatori/familii
adoptatoare, prin aplicarea criteriilor de potrivire teoretica la
nivelul Oficiului, aprobate prin ordin al secretarului de stat al
Oficiului, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
(3) In cadrul listei, adoptatorii/familiile adoptatoare
prevazuti/prevazute la alin. (2) se ierarhizeaza in functie de criteriul
proximitatii in raport cu domiciliul copilului si ulterior in functie
de vechimea atestatului. In situatia in care adoptatorul/familia
adoptatoare a mai fost atestat/atestata si atestatul nu si-a produs
efectele, pentru stabilirea vechimii se va lua in considerare data
primei dispozitii de atestare, numai in cazul in care nu au existat
intreruperi mai mari de 6 luni intre data expirarii atestatului si data
emiterii noii dispozitii de atestare.
(4) Oficiul are obligatia de a transmite lista prevazuta la art. 58
in termen de 10 zile de la data inregistrarii hotararii judecatoresti
privind deschiderea procedurii adoptiei interne.
SECŢIUNEA a 2-a
Potrivirea teoretica la nivelul directiei
ART. 60
(1) In urma transmiterii listei de catre Oficiu, responsabilul de
caz al copilului si psihologul din cadrul compartimentului de
specialitate sunt obligati sa continue potrivirea initiata de Oficiu, pe
baza criteriilor de potrivire teoretica de la nivelul directiei,
aprobate prin ordin al secretarului de stat al Oficiului, publicat in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
(2) In procedura de potrivire teoretica la nivelul directiei se
analizeaza informatiile referitoare la copil, la parintii
firesti/familia extinsa si la adoptator/familia adoptatoare, dupa cum
urmeaza:
a) informatii referitoare la copil: varsta, sexul, nationalitatea,
etnia, rasa, trasaturile de personalitate, religia, relatiile cu alti
copii si persoane adulte, fratii acestuia, nevoile lui speciale,
istoricul medical, caracteristicile mediului in care traieste, programul
zilnic, opinia cu privire la adoptie, in functie de varsta si de gradul
sau de maturitate, atasamentul fata de persoane semnificative din viata
acestuia;
b) informatii referitoare la parintii firesti/familia extinsa:
varsta, personalitatea, ocupatia, nivelul de educatie, religia,
istoricul marital, nationalitatea, etnia, rasa, istoricul medical,
dependente, modul de relationare cu copilul;
c) informatii referitoare la adoptator/familia adoptatoare: varsta,
trasaturile de personalitate, ocupatia, preferintele, aptitudinile
parentale, interesele, educatia, rasa, nationalitatea, etnia, religia,
istoricul marital, asteptarile in legatura cu varsta, sexul si situatia
psihosociomedicala a copilului, stilul de viata, alti copii in cadrul
familiei.
(3) In urma analizarii informatiilor prevazute la alin. (2), precum
si a altor informatii relevante cu privire la copil sau, dupa caz, la
adoptator/familia adoptatoare, responsabilul de caz al copilului
completeaza fisa sintetica de potrivire teoretica. Modelul-cadru al
fisei este aprobat prin ordin al secretarului de stat al Oficiului.
(4) In situatia in care copilul beneficiaza de o masura de protectie
speciala dispusa la un asistent maternal angajat al unui organism
privat autorizat sau, dupa caz, la un serviciu rezidential al acestuia,
completarea fisei prevazute la alin. (3) se realizeaza si cu
participarea asistentului social/psihologului din cadrul organismului
privat autorizat.
ART. 61
(1) Responsabilul de caz al copilului si psihologul colaboreaza cu
responsabilul sau, dupa caz, responsabilii de caz al/ai
adoptatorilor/familiilor adoptatoare si selecteaza din lista transmisa
de Oficiu 3 adoptatori/familii adoptatoare care vor fi inclusi/incluse
in fisa sintetica de potrivire teoretica.
(2) In selectia celor 3 adoptatori/familii adoptatoare sunt incluse
cu prioritate persoanele prevazute la art. 59 alin. (1). Pentru
completarea numarului de adoptatori/familii adoptatoare se aplica unul
sau mai multe criterii de potrivire teoretica utilizate la nivelul
directiei, daca responsabilul de caz apreciaza ca pentru copilul in
cauza sunt esentiale anumite criterii din fisa sintetica de potrivire
teoretica.
(3) Daca responsabilul de caz stabileste ca anumite criterii de
potrivire de la nivelul directiei sunt esentiale pentru satisfacerea
nevoilor copilului, in procedura de selectie si potrivire vor fi inclusi
numai adoptatorii care raspund acestor criterii.
(4) In situatia in care adoptatorilor/familiilor adoptatoare din
lista transmisa de Oficiu nu le sunt aplicabile dispozitiile alin. (2),
selectia celor 3 adoptatori/familii adoptatoare se realizeaza
aplicandu-se criteriile de ierarhizare prevazute la art. 59 alin. (3).
ART. 62
(1) In urma completarii fisei sintetice, responsabilul de caz al
copilului realizeaza o ierarhizare a adoptatorilor/familiilor
adoptatoare in functie de capacitatea acestora de a indeplini criteriile
de potrivire teoretica. Procedura de potrivire practica este initiata
cu acel/acea adoptator/familie adoptatoare care indeplineste in cea mai
mare masura criteriile de potrivire teoretica.
(2) In situatia in care exista mai multi/multe adoptatori/familii
adoptatoare care indeplinesc in aceeasi masura criteriile de potrivire
teoretica, parcurgerea etapei de potrivire practica se initiaza cu
adoptatorul/familia adoptatoare selectat/selectata in urma aplicarii
criteriilor de ierarhizare prevazute la art. 59 alin. (3).
SECŢIUNEA a 3-a
Potrivirea practica
ART. 63
(1) Potrivirea practica vizeaza pregatirea copilului, a
adoptatorului/familiei adoptatoare si a altor persoane de referinta
pentru copil si organizarea de intalniri intre copil si
adoptator/familia adoptatoare, in vederea facilitarii acomodarii
acestora.
(2) In vederea facilitarii procedurii de potrivire practica,
responsabilul de caz al copilului din cadrul compartimentului de
specialitate colaboreaza cu managerul de caz al acestuia, precum si,
dupa caz, cu asistentul social/psihologul din cadrul organismului privat
autorizat, in situatia in care copilul beneficiaza de o masura de
protectie speciala dispusa la un asistent maternal angajat al acestuia
sau la un serviciu rezidential al unui organism privat autorizat.
Managerul de caz se va asigura ca persoanele implicate in cresterea si
ingrijirea copilului vor sprijini copilul in procesul de acomodare cu
adoptatorul/familia adoptatoare selectat/selectata.
(3) In cadrul procedurii de potrivire practica, pentru adoptator/familia adoptatoare se urmaresc:
a) sprijinirea in vederea intalnirii cu copilul, furnizarea unor
informatii cu privire la caracteristicile, nevoile si istoria acestuia
si consilierea referitor la atitudinea si comportamentul adecvate in
raport cu copilul;
b) oferirea suportului necesar pentru a putea depasi/clarifica eventualele ingrijorari in ceea ce priveste copilul.
ART. 64
(1) Prima etapa a potrivirii practice consta in informarea
prealabila a adoptatorului/familiei adoptatoare cu privire la copil,
nevoile si caracteristicile lui, motivele pentru care responsabilul de
caz considera ca adoptatorul/familia adoptatoare respectiv/respectiva
este potrivit/potrivita pentru acel copil, prezentandu-i-se si
fotografii recente ale copilului.
(2) Daca persoana/familia adoptatoare refuza continuarea potrivirii
practice, acest refuz se consemneaza si se motiveaza in scris.
ART. 65
Daca adoptatorul/familia adoptatoare accepta continuarea potrivirii
practice, stabileste impreuna cu responsabilul de caz al
acestuia/acesteia si cu cel al copilului, de comun acord, data primei
intalniri cu copilul.
ART. 66
(1) Prima intalnire are loc in mediul de viata al copilului, fara a i
se aduce la cunostinta scopul acesteia. Copilul este asistat in mod
obligatoriu de persoana sa de referinta.
(2) In 3 zile de la data primei intalniri cu copilul,
adoptatorul/familia adoptatoare isi exprima in scris opinia cu privire
la continuarea procedurii de potrivire practica.
(3) In termen de doua zile de la exprimarea opiniei prevazute la
alin. (2), cei 2 responsabili de caz intocmesc un raport comun in care
propun continuarea potrivirii practice sau mentioneaza necesitatea
reluarii procedurii de potrivire. Reluarea procedurii de potrivire cu
urmatorul/urmatoarea adoptator/familie adoptatoare se propune de catre
responsabilul de caz al copilului.
(4) In situatia in care se propune continuarea potrivirii practice,
responsabilul de caz al copilului notifica de indata Oficiului cu
privire la acest aspect.
ART. 67
(1) In situatia in care se decide continuarea procedurii de
potrivire practica, persoanele prevazute la art. 65 stabilesc de comun
acord programul si modul de desfasurare a urmatoarelor intalniri, precum
si participantii la intalniri. Psihologul participa la cel putin una
dintre intalnirile stabilite.
(2) Intalnirile au drept scop realizarea treptata a acomodarii cu
adoptatorul/familia adoptatoare si pot fi realizate atat in mediul de
viata al copilului, cat si in afara acestuia.
(3) Numarul intalnirilor necesare pentru constatarea
compatibilitatii dintre copil si adoptator/familia adoptatoare se
stabileste de catre cei 2 responsabili de caz, in functie de
particularitatile si evolutia cazului. Numarul minim al intalnirilor
este de 4.
(4) La finalul potrivirii practice, responsabilul de caz al
copilului si cel al adoptatorului/familiei adoptatoare intocmesc
raportul de potrivire, al carui model este aprobat prin ordin al
secretarului de stat al Oficiului.
ART. 68
(1) Daca pe parcursul potrivirii practice specialistii constata ca
nu se realizeaza acomodarea copilului cu adoptatorul/familia
adoptatoare, procedura de potrivire inceteaza, urmand a se relua
procedura de potrivire cu urmatorul/urmatoarea adoptator/familie
adoptatoare care raspunde in cea mai mare masura criteriilor de
potrivire teoretica, potrivit prevederilor art. 62.
(2) Responsabilul de caz al copilului are obligatia de a notifica de
indata Oficiul cu privire la incetarea procesului de potrivire
practica.
(3) In situatia prevazuta la alin. (1), responsabilul de caz al
copilului este obligat sa consemneze motivul/motivele care au determinat
incetarea potrivirii practice. Motivele care determina incetarea
potrivirii practice urmeaza a fi analizate de cei 2 responsabili de caz
si, daca se apreciaza ca acestea sunt relevante, vor fi luate in
considerare la reluarea procedurii de potrivire practica, pentru a
preveni aparitia unei situatii similare.
(4) Momentul reluarii procedurii de potrivire a copilului este
stabilit de responsabilul de caz al acestuia in functie de situatia si
de particularitatile copilului, dar nu mai tarziu de 3 luni de la
momentul incetarii potrivirii anterioare.
ART. 69
(1) In situatia in care nu se poate finaliza potrivirea practica
dintre copil si primii/primele 3 adoptatori/familii adoptatoare
selectati/selectate din lista transmisa de Oficiu, directia are
obligatia de a relua procedura de potrivire, pana la epuizarea tuturor
adoptatorilor/familiilor adoptatoare cuprinse in aceasta lista.
(2) Daca nu se poate finaliza potrivirea practica cu
niciunul/niciuna dintre adoptatorii/familiile adoptatoare
cuprinsi/cuprinse in lista transmisa de Oficiu, directia are obligatia
de a notifica acest lucru Oficiului si de a solicita o noua lista.
ART. 70
(1) In situatia in care in evidenta R.N.A. nu sunt
identificati/identificate adoptatori/familii adoptatoare potriviti/
potrivite din punct de vedere teoretic pentru copil, directia este
obligata sa solicite trimestrial Oficiului reluarea demersurilor de
potrivire teoretica si transmiterea unor noi liste cu adoptatori/familii
adoptatoare.
(2) Termenul prevazut la alin. (1) se calculeaza de la data
inregistrarii la directie a raspunsului negativ al Oficiului cu privire
la solicitarea listei.
CAP. VII
Incredintarea in vederea adoptiei in cadrul procedurii adoptiei interne
SECŢIUNEA 1
Aspecte generale
ART. 71
(1) In termen de 5 zile de la intocmirea raportului de potrivire,
directia in a carei raza administrativ-teritoriala este situat
domiciliul copilului, prin intermediul compartimentului de specialitate,
sesizeaza instanta judecatoreasca pentru incredintarea copilului in
vederea adoptiei.
(2) Odata cu cererea de incredintare in vederea adoptiei, directia
solicita instantei sa se pronunte si cu privire la revocarea masurii de
protectie speciala.
(3) La cererea de incredintare in vederea adoptiei se anexeaza
documentele prevazute la art. 11 alin. (1) lit. a), d), f), h), l) si
m), precum si urmatoarele:
a) certificatul de nastere al copilului, in copie;
b) certificatul medical privind starea de sanatate a copilului, eliberat de medicul de familie in a carui evidenta se afla;
c) hotararea judecatoreasca irevocabila privind deschiderea procedurii adoptiei interne;
d) lista prevazuta la art. 58 alin. (1), transmisa de Oficiu
directiei in a carei raza administrativ-teritoriala este situat
domiciliul copilului, pe baza careia a fost selectat/selectata
adoptatorul/familia adoptatoare;
e) raportul de potrivire, continand propunerea de sesizare a
instantei judecatoresti pentru incredintarea copilului in vederea
adoptiei;
f) dispozitia si atestatul de adoptator/familie adoptatoare apt/apta sa adopte;
g) orice alte documente relevante in sustinerea cererii de incredintare in vederea adoptiei.
ART. 72
(1) Executarea hotararii judecatoresti prin care sa admis cererea de
incredintare in vederea adoptiei se face in baza unui certificat de
grefa.
(2) Termenul pentru care s-a dispus incredintarea se calculeaza de
la data mutarii efective a copilului la domiciliul
adoptatorului/familiei adoptatoare.
(3) Mutarea copilului la adoptator/familia adoptatoare se
evidentiaza intr-un document intocmit in dublu exemplar si semnat de
catre reprezentantul directiei si de catre adoptator/familia
adoptatoare, datat si inregistrat la directia in a carei raza
administrativ-teritoriala a fost protejat copilul.
(4) In situatia in care incredintarea in vederea adoptiei se dispune
la un adoptator/o familie adoptatoare dintr-un alt sector/judet decat
cel in care a fost protejat copilul, directia prevazuta la alin. (3) are
obligatia ca in termen de 3 zile sa transmita documentul prevazut la
alin. (3) directiei in a carei raza administrativ-teritoriala este
situat domiciliul adoptatorului/ familiei adoptatoare, in vederea luarii
in evidenta si a intocmirii rapoartelor bilunare de urmarire a
evolutiei copilului.
(5) Preluarea copilului este realizata in mod obligatoriu de catre
adoptator sau de catre cel putin unul dintre sotii din familia
adoptatoare.
SECŢIUNEA a 2-a
Urmarirea evolutiei copilului pe perioada incredintarii in vederea adoptiei
ART. 73
Urmarirea evolutiei copilului incredintat in vederea adoptiei si a
relatiilor dintre acesta si adoptator/familia adoptatoare se realizeaza
in mediul de viata al copilului, prima vizita in acest scop avand loc in
prima saptamana de la mutarea efectiva a copilului la adoptator/familia
adoptatoare.
ART. 74
(1) Pe intreaga perioada in care copilul este incredintat in vederea
adoptiei, directia in a carei raza administrativ-teritoriala
domiciliaza adoptatorul/familia adoptatoare are obligatia de a urmari
evolutia copilului, intocmind in acest sens rapoarte bilunare.
(2) Rapoartele bilunare contin constatarile rezultate ca urmare a
evaluarii relatiilor dintre copil si familie, in urma vizitelor
efectuate de catre responsabilul de caz si de catre un psiholog din
cadrul compartimentului de specialitate, precum si propuneri vizand,
dupa caz, mentinerea, prelungirea sau revocarea incredintarii in vederea
adoptiei.
(3) Responsabilul de caz are obligatia de a informa
adoptatorul/familia adoptatoare cu privire la recomandarile si
concluziile continute in cuprinsul rapoartelor bilunare.
(4) Responsabilul de caz tine evidenta rapoartelor bilunare, precum
si a celui intocmit la sfarsitul perioadei de incredintare in vederea
adoptiei in dosarul de adoptie al fiecarui caz.
(5) Rapoartele prevazute la alin. (1) se supun avizarii sefului
compartimentului de specialitate, iar, in situatia in care acestea
contin propuneri care impun sesizarea instantei judecatoresti pentru
prelungirea sau, dupa caz, revocarea incredintarii in vederea adoptiei,
se supun aprobarii conducerii directiei.
ART. 75
(1) In perioada pentru care s-a dispus incredintarea in vederea
adoptiei, specialistii din cadrul compartimentului de specialitate sunt
obligati sa ofere sprijin adoptatorilor/familiilor adoptatoare, in
vederea facilitarii integrarii copilului in noul mediu de viata. In
acest scop, se acorda suport si asistenta de specialitate care sa
raspunda nevoilor identificate cu ocazia urmaririi evolutiei copilului
sau semnalate direct de catre adoptator/familia adoptatoare ori, dupa
caz, de catre copil.
(2) Suportul acordat adoptatorului/familiei adoptatoare poate consta
in informarea si consilierea acestuia/acesteia si, dupa caz, a
copilului, organizarea de cursuri pentru dezvoltarea capacitatilor
parentale, organizarea de grupuri de suport pentru copii si parinti.
(3) Cu ocazia fiecarei vizite realizate in scopul urmaririi
evolutiei copilului incredintat in vederea adoptiei, responsabilul de
caz sau psihologul discuta in mod direct si separat cu copilul, retinand
si consemnand opinia acestuia, exprimata in functie de varsta si gradul
sau de maturitate, in rapoartele bilunare.
ART. 76
(1) La sfarsitul perioadei de incredintare in vederea adoptiei,
directia in a carei raza administrativ-teritoriala domiciliaza
adoptatorul/familia adoptatoare intocmeste un raport final, in care se
evidentiaza modul in care copilul s-a adaptat noului mediu de viata,
luandu-se in considerare constatarile si concluziile rapoartelor
bilunare sau ale altor documente intocmite in aceasta perioada.
(2) Raportul final se intocmeste de catre responsabilul de caz si
psihologul desemnat din cadrul compartimentului de specialitate, contine
propunerea vizand incuviintarea adoptiei si se aproba de catre
directorul directiei.
ART. 77
(1) In situatia in care, in perioada de incredintare in vederea
adoptiei, adoptatorul/familia adoptatoare isi schimba domiciliul in raza
administrativ-teritoriala a altei directii, competenta continuarii
instrumentarii procedurilor de adoptie revine directiei in a carei raza
administrativ-teritoriala este situat noul domiciliu.
(2) In situatia prevazuta la alin. (1), dosarul
adoptatorului/familiei adoptatoare si copilului se transmite de indata,
in original, directiei in a carei raza administrativ-teritoriala este
situat noul domiciliu.
SECŢIUNEA a 3-a
Prelungirea si revocarea incredintarii in vederea adoptiei
ART. 78
(1) In situatiile in care este necesara prelungirea incredintarii in
vederea adoptiei, directia sesizeaza de indata instanta judecatoreasca
cu o cerere in acest sens.
(2) Cererea prevazuta la alin. (1) adresata instantei judecatoresti
prelungeste de drept perioada stabilita initial pentru incredintarea in
vederea adoptiei cu termenul necesar solutionarii acestei cereri.
ART. 79
(1) In situatiile in care se solicita revocarea incredintarii in
vederea adoptiei, cererea adresata instantei judecatoresti contine si
solicitarea cu privire la instituirea unei masuri de protectie speciala
pentru copil si desemnarea persoanei care urmeaza sa exercite drepturile
si obligatiile parintesti cu privire la acesta.
(2) La solutionarea cererii, instanta judecatoreasca are in vedere
si activitatile de suport si asistenta de specialitate pe care
specialistii directiei le-au propus/asigurat adoptatorului/familiei
adoptatoare sau, dupa caz, copilului.
(3) Dispozitiile prevazute la art. 72 alin. (1) si (3) se aplica in mod corespunzator.
(4) Preluarea copilului de la adoptator/familia adoptatoare este
realizata in mod obligatoriu de catre un reprezentant al directiei.
ART. 80
Prevederile art. 71-79 nu se aplica in cazul adoptiei copilului de
catre sotul parintelui sau firesc sau adoptiv si nici in cazul adoptiei
copilului de catre tutore ori de catre persoana la care a fost plasat,
daca a trecut o perioada de cel putin 2 ani de la instituirea
tutelei/plasamentului.
CAP. VIII
Incuviintarea adoptiei interne
ART. 81
Raportul final intocmit la sfarsitul perioadei de incredintare in
vederea adoptiei se depune la instanta judecatoreasca cu cel putin 5
zile inaintea termenului la care directia a fost citata pentru judecarea
cauzei.
ART. 82
In cazul adoptiei copilului de catre tutore ori de catre
persoana/familia la care a fost plasat, daca a trecut o perioada de cel
putin 2 ani de la instituirea tutelei/plasamentului, specialistii din
cadrul compartimentului de specialitate intocmesc un raport vizand
evolutia relatiilor dintre copil si adoptator/familia adoptatoare, care
se depune la instanta judecatoreasca in termenul prevazut la art. 81.
ART. 83
Cererea de incuviintare a adoptiei se introduce, fie de catre
adoptatori, fie de catre directie, la instanta competenta cu cel putin 5
zile inainte de implinirea perioadei pentru care a fost dispusa
incredintarea in vederea adoptiei.
CAP. IX
Monitorizare si activitati postadoptie in adoptia interna
SECTIUNEA 1
Monitorizarea postadoptie in cazul adoptiei interne
ART. 84
(1) Monitorizarea postadoptie se realizeaza trimestrial de catre
directia in a carei raza administrativ-teritoriala este situat
domiciliul copilului, prin intermediul compartimentului de specialitate,
pentru o perioada de cel putin 2 ani de la incuviintarea adoptiei.
Pentru aceasta activitate poate fi desemnat responsabil de caz si
psihologul din cadrul compartimentului de specialitate.
(2) Responsabilul de caz pentru monitorizarea postadoptie are
obligatia de a intocmi rapoarte trimestriale de monitorizare care
consemneaza evolutia copilului adoptat si a relatiilor dintre acesta si
adoptator/familia adoptatoare.
(3) In situatia in care, in perioada de monitorizare postadoptie,
responsabilul de caz constata necesitatea asigurarii unor activitati
postadoptie, poate colabora in realizarea acestora cu profesionistii din
cadrul organismelor private autorizate in acest sens, cabinetelor
individuale, cabinetelor asociate si al societatilor civile profesionale
de asistenta sociala si/sau psihologie care au incheiat conventii cu
Oficiul.
ART. 85
(1) In situatia in care, in perioada de monitorizare postadoptie,
adoptatorul/familia adoptatoare isi stabileste domiciliul/resedinta in
raza administrativ-teritoriala a altei directii decat cea care a initiat
procedura de monitorizare, rapoartele trimestriale de monitorizare vor
fi intocmite de catre directia in a carei raza administrativ-teritoriala
este situat/situata noul domiciliu/noua resedinta.
(2) In situatia prevazuta la alin. (1), directia care a initiat
monitorizarea postadoptie are obligatia de a notifica directia in a
carei raza administrativ-teritoriala este situat/situata noul
domiciliu/noua resedinta pentru continuarea procedurilor de monitorizare
si de a transmite in copie rapoartele trimestriale realizate pana la
acel moment.
(3) In cazul in care, pe parcursul monitorizarii postadoptie sau
ulterior, sunt necesare informatii/documente din dosarul de adoptie,
directia in a carei raza administrativ-teritoriala este situat/situata
noul domiciliu/noua resedinta le poate solicita fie adoptatorilor, fie
directiei care a initiat procedura de adoptie.
ART. 86
(1) Responsabilul de caz poate propune prelungirea perioadei de
monitorizare postadoptie, in conditiile prevazute de lege. In aceasta
situatie se intocmeste un raport care contine constatarile si
recomandarile rezultate pe parcursul monitorizarii, precum si motivarea
acestei propuneri, care este supus aprobarii directorului directiei.
(2) In termen de 15 zile de la incheierea perioadei de monitorizare
postadoptie, responsabilul de caz intocmeste raportul final de inchidere
a cazului, care este supus aprobarii directorului directiei.
(3) Rapoartele prevazute la alin. (1) si (2) se transmit Oficiului
si, dupa caz, si directiei care a initiat monitorizarea postadoptie, in
situatia prevazuta la art. 85 alin. (1), in termen de 5 zile de la
aprobarea lor de catre directorul directiei.
ART. 87
(1) Daca adoptatorul/familia adoptatoare impreuna cu copilul adoptat
urmeaza sa locuiasca mai mult de 3 luni pe teritoriul altei tari,
monitorizarea postadoptie se realizeaza de catre directia care are in
evidenta cazul, cu sprijinul Oficiului.
(2) In situatia prevazuta la alin. (1), directia pune la dispozitia
adoptatorului/familiei adoptatoare, la cererea acestuia/acesteia, un
document in care se precizeaza faptul ca adoptia a fost incuviintata
urmand procedura adoptiei interne si se solicita sprijinul autoritatilor
straine pentru continuarea monitorizarii postadoptie.
ART. 88
Responsabilul de caz are obligatia de a tine evidenta rapoartelor de
monitorizare postadoptie si de a le transmite, spre informare,
adoptatorilor.
ART. 89
Dispozitiile art. 84-88 nu se aplica in cazul adoptiei copilului de
catre sotul parintelui sau firesc sau adoptiv si nici in cazul adoptiei
copilului de catre tutore.
SECŢIUNEA a 2-a
Activitati postadoptie
ART. 90
(1) Compartimentul de specialitate realizeaza activitati postadoptie
si asigura accesul copilului si al adoptatorului/familiei adoptatoare
la acestea, in functie de nevoile identificate.
(2) Aceste activitati pot fi desfasurate de specialistii
compartimentului de specialitate, de organisme private autorizate in
acest sens, precum si de cabinete individuale, cabinete asociate sau
societati civile profesionale de asistenta sociala si/sau de psihologie
care au incheiat conventii cu Oficiul.
(3) Activitatile postadoptie se pot realiza la initiativa
responsabilului de caz, ca urmare a propunerilor si recomandarilor
formulate in rapoartele de monitorizare postadoptie, sau la solicitarea
adoptatului ori a adoptatorului/familiei adoptatoare, inclusiv dupa
expirarea perioadei de monitorizare postadoptie.
(4) Activitatile postadoptie de care beneficiaza copilul si/sau
adoptatorul/familia adoptatoare in perioada de monitorizare se
consemneaza in dosarul copilului de catre responsabilul de caz din
compartimentul de specialitate.
CAP. X
Adoptia internationala
SECŢIUNEA 1
Transmiterea cererii si luarea in evidenta R.N.A.
ART. 91
(1) Persoanele/Familiile cu resedinta obisnuita in strainatate
aflate intr-una dintre situatiile prevazute la art. 52 din Legea nr.
273/2004, republicata, pentru a putea adopta international un copil a
carui resedinta obisnuita este in Romania, pot formula cerere de
adoptie, care se inainteaza Oficiului, prin intermediul autoritatii
centrale sau al organizatiei straine acreditate.
(2) Pentru a fi luata in evidenta R.N.A. de catre Oficiu, cererea
prevazuta la alin. (1) trebuie sa fie insotita de urmatoarele documente:
a) documentul national valabil care atesta identitatea si/sau cetatenia solicitantului;
b) declaratie autentificata pe propria raspundere a solicitantilor
ca nu sunt decazuti din drepturile parintesti, precum si ca nu au
copil/copii in sistemul de protectie;
c) actul de casatorie si acte de nastere, in copie legalizata;
d) acte doveditoare privind gradul de rudenie cu copilul, daca este cazul;
e) caziere judiciare ale persoanelor care doresc sa adopte si, dupa
caz, al sotului care nu se asociaza la cererea de adoptie;
f) raport medical, intocmit separat pentru fiecare adoptator,
continand rezultatul evaluarii psihiatrice si, dupa caz, raportul
medical privind bolile psihice ale sotului care nu se asociaza la
cererea de adoptie;
g) raport continand informatii cu privire la identitatea persoanelor
care doresc sa adopte, capacitatea si aptitudinea lor de a adopta,
situatia lor personala, familiala, materiala si medicala, mediul social,
motivele care ii determina sa adopte un copil din Romania;
h) documentul eliberat de autoritatea straina competenta care atesta ca persoana/familia este apta sa adopte;
i) documentul eliberat de autoritatea straina competenta din statul
primitor care garanteaza ca adoptatul poate intra si locui permanent in
statul primitor;
j) documentul eliberat de autoritatea straina competenta sau
organizatia straina acreditata care atesta existenta serviciilor
postadoptie;
k) documentul eliberat de autoritatea straina competenta sau
organizatia straina acreditata din care sa rezulte ca se va asigura
monitorizarea evolutiei copilului si a relatiilor dintre acesta si
parintii sai adoptivi, pentru o perioada de minimum 2 ani de la
incuviintarea adoptiei, prin transmiterea de rapoarte trimestriale;
l) documentul eliberat de autoritatea straina competenta sau
organizatia straina acreditata care atesta ca adoptatul are fata de
adoptator si rudele acestuia aceeasi situatie legala ca aceea a unui
copil biologic al adoptatorului, respectiv recunoasterea adoptiei cu
efecte depline in statul primitor;
m) documentul eliberat de autoritatea straina competenta sau
organizatia straina acreditata care sa evidentieze ca adoptatorii au
beneficiat, in statul primitor, de consiliere necesara in vederea
adoptiei.
(3) Din cuprinsul documentelor eliberate de autoritatile straine
competente, anexate la cererea de adoptie, trebuie sa rezulte expres
numarul de copii, varsta, dupa caz, sexul si eventualele nevoi speciale
ale copilului la care adoptatorul/familia adoptatoare poate raspunde.
(4) Documentele prevazute la alin. (2) vor fi transmise in original
sau in copie legalizata insotite de traducerea legalizata in limba
romana.
(5) Toata documentatia prevazuta la alin. (2) se transmite si in fotocopie.
ART. 92
In situatia in care adoptatorul este sotul parintelui firesc sau
adoptiv al copilului a carui adoptie internationala se solicita, cererea
acestuia este insotita de documentele prevazute la art. 91 alin. (2)
lit. a)-c), e), f), i), l) si, dupa caz, g) si h), daca legislatia
statului de primire impune emiterea acestor documente.
ART. 93
(1) In situatia in care cererea este insotita de documentatia
prevazuta la art. 91 alin. (2) si respecta dispozitiile art. 91 alin.
(3)-(5), este luata in evidenta R.N.A., iar Oficiul notifica acest
aspect autoritatii centrale sau organizatiei straine acreditate.
(2) In cazul in care cererea nu este insotita de toate documentele
prevazute la art. 91 alin. (2), Oficiul notifica, in termen de 5 zile de
la inregistrarea acesteia, autoritatii straine competente sau
organizatiei straine acreditate necesitatea completarii documentatiei.
In acest caz cererea nu este luata in evidenta R.N.A.
(3) In situatia in care documentele solicitate nu sunt transmise in
termen de 3 luni de la inregistrarea cererii, Oficiul informeaza
autoritatea centrala sau organizatia straina acreditata cu privire la
imposibilitatea solutionarii cererii si restituie documentatia anexata
acesteia.
ART. 94
In situatia in care adoptatorul/familia adoptatoare are resedinta
obisnuita intr-un stat care nu este parte la Conventia de la Haga,
cererea de adoptie este luata in evidenta R.N.A. numai daca Oficiul a
incheiat conventie de colaborare cu autoritatea desemnata cu atributii
in domeniul adoptiei internationale din statul de primire si aceasta
cerere a fost transmisa potrivit procedurii stabilite in conventie.
SECŢIUNEA a 2-a
Procedura de selectie si potrivire teoretica
ART. 95
Initierea potrivirii teoretice in cadrul procedurii adoptiei
internationale este realizata de catre Oficiu, pentru copiii care au
deschisa procedura adoptiei interne, in termen de 10 zile de la data
implinirii termenului de 2 ani ulterior caruia acestia pot fi adoptati
international.
ART. 96
(1) In situatia copiilor pentru care in evidenta R.N.A. exista o
cerere de adoptie internationala din partea unei rude pana la gradul al
patrulea inclusiv, initierea potrivirii teoretice se realizeaza fara a
fi necesara implinirea termenului de 2 ani prevazut la art. 95, in
termen de 10 zile de la data inregistrarii hotararii judecatoresti
privind deschiderea procedurii adoptiei interne.
(2) In situatia in care adoptatorul sau unul dintre sotii familiei
adoptatoare care formuleaza cerere de adoptie internationala este ruda
pana la gradul al patrulea inclusiv cu copilul, Oficiul verifica
existenta altor solicitari similare din partea rudelor copilului pana la
gradul al patrulea inclusiv atestate cu resedinta obisnuita in Romania.
(3) Daca se constata existenta unei solicitari de adoptie formulate
de o ruda a copilului pana la gradul al patrulea inclusiv atestata cu
resedinta obisnuita in Romania, Oficiul comunica autoritatii
centrale/organizatiei straine acreditate imposibilitatea solutionarii
cererii si restituie documentatia anexata acesteia.
(4) In situatia in care in evidenta R.N.A. nu exista date cu privire
la rude atestate ale copilului pana la gradul al patrulea inclusiv cu
resedinta obisnuita in Romania, persoanele prevazute la alin. (2) sunt
selectate pentru parcurgerea procedurii de adoptie internationala,
acestea avand prioritate in raport cu alti/alte adoptatori/familii
adoptatoare cu resedinta obisnuita in strainatate si aflati/aflate in
evidenta R.N.A.
ART. 97
(1) Oficiul solicita directiei un raport cuprinzand informatii cu
privire la copil, in care sa fie evidentiat istoricul personal si
medical, nivelul de dezvoltare a acestuia, particularitatile si, dupa
caz, nevoile speciale, precum si potentialul de recuperare al copilului.
In cadrul raportului este precizata si opinia copilului cu privire la
adoptia internationala, exprimata in functie de gradul sau de maturitate
si dezvoltare. Raportul se intocmeste avandu-se in vedere respectarea
principiului confidentialitatii informatiilor vizand parintii biologici
ai copilului.
(2) Raportul prevazut la alin. (1) se intocmeste si in cazul in care
cererea de adoptie internationala este formulata de o ruda pana la
gradul al patrulea inclusiv cu copilul, este insotit de fotografii
recente ale copilului si se transmite Oficiului in 5 zile de la
solicitare.
ART. 98
(1) Pe baza raportului prevazut la art. 97 alin. (1) si a
informatiilor cuprinse in raportul prevazut la art. 91 alin. (2) lit.
g), Oficiul selecteaza cel mai potrivit/cea mai potrivita
adoptator/familie adoptatoare aflat/aflata in evidenta R.N.A. care nu
este ruda pana la gradul al patrulea inclusiv cu copilul si care din
punct de vedere teoretic raspunde nevoilor copilului.
(2) In procedura de selectie sunt utilizate urmatoarele criterii:
a) adoptia unui frate sau a unei surori a copilului;
b) adoptia unui alt copil din Romania;
c) varsta copilului pentru care sunt atestati;
d) numarul copiilor pentru care sunt atestati;
e) sexul copilului pentru care sunt atestati;
f) etnia copilului mentionata in cererea de adoptie;
g) capacitatea de a raspunde nevoilor unui copil cu probleme de sanatate sau cu cerinte speciale;
h) limba/limbile vorbite de adoptator/familia adoptatoare.
(3) Criteriile prevazute la alin. (2) lit. c)-g) au caracter
eliminatoriu, iar cele prevazute la alin. (2) lit. a), b) si h) au
caracter de ierarhizare si se utilizeaza in situatia in care exista mai
multi/multe adoptatori/familii adoptatoare selectati/selectate ca urmare
a aplicarii criteriilor cu caracter eliminatoriu.
(4) In situatia in care in urma aplicarii criteriilor prevazute la
alin. (2) sunt selectati/selectate mai multi/multe adoptatori/familii
adoptatoare, se acorda prioritate solicitantului a carui cerere are cea
mai veche data de inregistrare in evidenta R.N.A.
(5) Revizuirea criteriilor prevazute la alin. (2) se realizeaza prin ordin al presedintelui Oficiului.
ART. 99
In cazul in care cererea de adoptie este formulata de catre sotul
parintelui firesc/adoptiv al copilului, prevederile legale vizand
deschiderea procedurii adoptiei interne, precum si cele vizand procedura
de selectie si potrivire teoretica nu sunt aplicabile.
SECŢIUNEA a 3-a
Notificari si acorduri
ART. 100
(1) Ulterior selectiei realizate ca urmare a potrivirii teoretice,
Oficiul transmite autoritatii centrale/organizatiei straine acreditate
raportul prevazut la art. 97 alin. (1) insotit de traducerea autorizata
intr-o limba de circulatie internationala. Raportul se transmite insotit
de informatii referitoare la statutul de copil adoptabil, precum si de
fotografii recente ale acestuia.
(2) Odata cu transmiterea raportului, autoritatea
centrala/organizatia acreditata este notificata cu privire la
adoptatorul/familia adoptatoare selectat/selectata. Totodata sunt
solicitate acordul adoptatorului/familiei adoptatoare referitor la
selectia realizata, precum si acordul autoritatii centrale pentru
continuarea procedurii de adoptie.
(3) Notificarea cuprinde si informatii privind obligatia
adoptatorilor de a se deplasa in Romania, in sectorul/judetul de
domiciliu al copilului, intr-un termen de 60 de zile, in scopul
relationarii cu copilul.
(4) Termenul prevazut la alin. (3) se calculeaza de la data
exprimarii acordului adoptatorului/familiei adoptatoare referitor la
selectia realizata.
ART. 101
(1) Acordurile prevazute la art. 100 alin. (2) se transmit Oficiului intr-un termen de 45 de zile de la notificare.
(2) In situatia in care acordurile nu sunt transmise in termenul
prevazut la alin. (1) sau adoptatorul/familia adoptatoare ori
autoritatea centrala nu este de acord cu continuarea procedurii de
adoptie, pentru copil se reia procedura de selectie si potrivire.
ART. 102
Raportul prevazut la art. 97 alin. (1) se transmite autoritatii
centrale/organizatiei straine acreditate si in situatia in care cererea
de adoptie este formulata de o ruda pana la gradul al patrulea inclusiv
cu copilul. Raportul se transmite insotit numai de solicitarea vizand
acordul autoritatii centrale cu privire la continuarea procedurii de
adoptie.
ART. 103
In cazul in care cererea de adoptie este formulata de catre sotul
parintelui firesc/adoptiv al copilului, dispozitiile art. 102 nu sunt
aplicabile, in aceasta situatie solicitandu-se numai acordul autoritatii
centrale cu privire la continuarea procedurii de adoptie.
ART. 104
(1) Dupa obtinerea acordurilor vizand continuarea procedurilor de
adoptie sau, dupa caz, cu privire la selectie, Oficiul notifica, de
indata, directiei in a carei raza administrativ-teritoriala este situat
domiciliul copilului selectarea adoptatorului/familiei adoptatoare si
deplasarea acestuia/ acesteia in raza sa administrativ-teritoriala in
vederea relationarii cu copilul.
(2) Responsabilul de caz din cadrul compartimentului de
specialitate, in colaborare cu persoana de referinta pentru copil, poate
realiza pregatirea copilului in vederea intalnirii cu adoptatorii, in
functie de varsta si de gradul de maturitate a acestuia. In aceasta
etapa copilului ii sunt furnizate informatii cu caracter general cu
privire la familie.
SECŢIUNEA a 4-a
Potrivirea practica - relationarea dintre copil si adoptator/familia adoptatoare
ART. 105
(1) Adoptatorul/Familia adoptatoare selectat/selectata are obligatia
sa se deplaseze si sa locuiasca efectiv in Romania, pentru o perioada
de cel putin 30 de zile consecutive, in scopul relationarii cu copilul.
(2) In situatia in care adoptatorul sau unul dintre sotii familiei
adoptatoare este ruda pana la gradul al patrulea inclusiv cu copilul,
dispozitiile alin. (1) se aplica numai in cazul in care nu a avut
relatii personale directe cu copilul, o perioada de minimum 30 de zile,
in ultimul an anterior luarii in evidenta R.N.A. a cererii de adoptie.
Existenta relatiilor personale directe poate fi dovedita prin orice
mijloc de proba.
ART. 106
(1) Anterior intalnirii dintre copil si adoptator/familia
adoptatoare, responsabilul de caz al copilului organizeaza o prima
intalnire cu adoptatorii la sediul directiei. Pe parcursul acestei
intalniri le sunt oferite informatii suplimentare din dosarul copilului,
precum si elemente de natura a facilita interactiunea cu copilul,
stabilindu-se si calendarul intalnirilor.
(2) Relationarea copilului cu adoptatorul/familia adoptatoare se
realizeaza in sectorul/judetul de domiciliu al copilului, prin vizite si
intalniri la locuinta copilului, in spatii de joaca si recreere, precum
si in alte locatii stabilite de responsabilul de caz care sa permita
acomodarea si interactiunea dintre acestia.
(3) Numarul intalnirilor dintre copil si adoptatori este de minimum
8, dintre care cel putin 4 se vor desfasura in prezenta responsabilului
de caz si/sau a psihologului.
(4) In situatii justificate, la propunerea motivata a
responsabilului de caz, perioada prevazuta la art. 105 alin. (1) pentru
relationarea dintre copil si adoptatorul/familia adoptatoare
selectat/selectata poate fi prelungita cu maximum 15 zile, acest lucru
fiind notificat de indata adoptatorilor si Oficiului.
(5) La finalul perioadei de relationare a copilului cu
adoptatorul/familia adoptatoare, responsabilul de caz si psihologul vor
intocmi si vor transmite Oficiului in 5 zile un raport cu privire la
evolutia relatiilor dintre copil si adoptator/familia adoptatoare.
ART. 107
Daca dupa trecerea unui an de la initierea potrivirii teoretice
prevazuta la art. 95 nu s-a putut initia si potrivirea practica, precum
si in cazul in care demersurile de relationare a copilului cu
adoptatorul/familia adoptatoare selectat/selectata esueaza, Oficiul este
obligat sa reia demersurile de potrivire teoretica prevazute pentru
adoptia interna, pentru o perioada de minimum 3 luni.
SECŢIUNEA a 5-a
Transmiterea cererii de incuviintare a adoptiei internationale
ART. 108
Dupa finalizarea procedurii de relationare cu copilul,
adoptatorul/familia adoptatoare poate formula cererea de incuviintare a
adoptiei, pe care o transmite Oficiului in vederea inaintarii acesteia
instantei judecatoresti.
ART. 109
(1) Dupa primirea raportului prevazut la art. 106 alin. (5) si
inregistrarea cererii prevazute la art. 108, Oficiul inainteaza de
indata cererea de incuviintare a adoptiei instantei competente in a
carei raza teritoriala este situat domiciliul copilului.
(2) Cererea se transmite insotita de raportul prevazut la art. 106
alin. (5), precum si de documentele prevazute la art. 91 alin. (2).
ART. 110
(1) In cazul adoptiei internationale a copilului de catre sotia
parintelui firesc, la cererea de incuviintare a adoptiei se anexeaza
documentul care consemneaza rezultatul expertizei pentru confirmarea
filiatiei fata de tata, realizata prin metoda serologica A.D.N.
(2) Prevederile alin. (1) se aplica in situatia in care copilul a
fost recunoscut de tata pe cale administrativa, precum si in cazul in
care paternitatea copilului a fost stabilita prin hotarare
judecatoreasca prin care s-a luat act de recunoasterea de catre tata sau
care consfinteste invoiala partilor, fara a se fi cercetat temeinicia
cererii.
ART. 111
In situatia in care adoptatorul sau unul dintre sotii familiei
adoptatoare este ruda pana la gradul al patrulea inclusiv cu copilul si
nu este necesara parcurgerea etapei de relationare, cererea de
incuviintare a adoptiei este transmisa instantei judecatoresti fara a fi
necesara anexarea raportului prevazut la art. 106 alin. (5).
ART. 112
In termen de 5 zile de la ramanerea irevocabila a hotararii
judecatoresti prin care s-a incuviintat adoptia, directia in a carei
raza administrativ-teritoriala se afla domiciliul copilului va instiinta
despre aceasta, in scris, parintii firesti, precum si autoritatile
romane competente sa elibereze documentele de identitate sau de
calatorie pentru adoptat.
ART. 113
(1) In cazul adoptiei internationale, prevederile legale vizand
monitorizarea postadoptie nu se aplica in situatia in care adoptatorul
este sotul parintelui firesc sau adoptiv al copilului.
(2) Rapoartele trimestriale intocmite pe perioada de monitorizare
postadoptie se pastreaza in original de catre Oficiu si, la solicitarea
directiei, sunt transmise in fotocopie acesteia.
SECŢIUNEA a 6-a
Certificatul care atesta conformitatea adoptiei internationale cu dispozitiile Conventiei de la Haga
ART. 114
(1) Certificatul prin care se atesta ca adoptia internationala
incuviintata de instanta judecatoreasca romana este conforma cu
dispozitiile Conventiei de la Haga se elibereaza de catre Oficiu.
Modelul certificatului este aprobat prin ordin al secretarului de stat
al Oficiului.
(2) Certificatul prevazut la alin. (1) se elibereaza si in cazul
adoptiei internationale a copilului de catre sotul parintelui sau firesc
sau adoptiv.
ART. 115
(1) Eliberarea certificatului se face la cererea
adoptatorului/familiei adoptatoare, in termen de 5 zile de la
inregistrarea cererii insotite de hotararea judecatoreasca de
incuviintare a adoptiei, in exemplar legalizat, cu mentiunea "definitiva
si irevocabila".
(2) Cererea se face personal de catre adoptator/familia adoptatoare
sau prin persoana imputernicita in acest sens si are anexate copia
documentului national valabil care atesta identitatea
adoptatorului/familiei adoptatoare ori, dupa caz, a persoanei
imputernicite, precum si documentul care atesta aceasta calitate.
ART. 116
(1) La nivelul Oficiului se infiinteaza un registru special pe
suport hartie, care se completeaza de un functionar public cu studii
juridice care face parte din personalul Oficiului, desemnat in acest
scop prin ordin al presedintelui Oficiului.
(2) In vederea inscrierii in registrul special si pentru eliberarea
certificatului prevazut la art. 114, functionarul desemnat verifica
conformitatea datelor cuprinse in dispozitivul hotararii judecatoresti
de incuviintare a adoptiei cu datele aflate in evidenta Oficiului.
(3) In registru se inscriu urmatoarele informatii:
a) numele si prenumele copilului inaintea adoptiei, C.N.P.-ul copilului, data si locul nasterii;
b) numele si prenumele copilului dupa adoptie;
c) sexul copilului;
d) judetul/sectorul in care copilul a avut ultimul domiciliu, inainte de adoptie;
e) hotararea judecatoreasca de incuviintare a adoptiei: numarul si
data pronuntarii acesteia, data in care a ramas irevocabila, instanta
judecatoreasca care a pronuntat hotararea;
f) numele si prenumele adoptatorului/familiei adoptatoare, statul in care adoptatorii au resedinta obisnuita;
g) autoritatea din statul de primire care a eliberat acordul prevazut de art. 17 lit. c) din Conventia de la Haga;
h) efectele adoptiei (ruperea legaturii de filiatie si rudenie);
i) data eliberarii certificatului.
(4) Fiecare fila a registrului se numeroteaza si se stampileaza cu
stampila institutiei si va cuprinde in partea stanga informatiile
prevazute la alin. (3), iar in partea dreapta certificatul care contine
aceleasi informatii ca si cele inscrise in registru si care se detaseaza
si se preda solicitantului.
(5) La momentul predarii, solicitantul va semna de primire in partea
stanga a registrului, pe fila corespunzatoare certificatului care a
fost predat.
(6) In cazul constatarii unor erori materiale cu privire la
inregistrarile facute in registru, functionarul desemnat potrivit art.
116 alin. (1) procedeaza la anularea filei respective din registru si la
completarea unei noi file cu informatiile corecte.
ART. 117
(1) Certificatul se semneaza de functionarul desemnat potrivit prevederilor art. 116 alin. (1) si de presedintele Oficiului.
(2) Dupa intocmirea si eliberarea certificatului se vor face
mentiuni si in R.N.A., completandu-se cu numarul si data certificatului.
ART. 118
In cazul in care certificatul eliberat de Oficiu a fost pierdut,
deteriorat sau din alte motive solicitantul nu se mai afla in posesia
sa, la cerere, Oficiul poate elibera, cu respectarea dispozitiilor art.
114-117, un nou certificat, cu mentiunea "duplicat".
CAP. XI
R.N.A.
ART. 119
(1) Intocmirea si organizarea la nivel national a evidentei in
materia adoptiei se realizeaza pe baza transmiterii in termenele legale a
documentelor prevazute de Legea nr. 273/2004, republicata, de catre
directie sau, dupa caz, de catre instantele judecatoresti, autoritatea
centrala, autoritatea straina competenta sau organizatia straina
acreditata, precum si pe baza altor documente si informatii
stabilite/solicitate de Oficiu.
(2) In R.N.A. se opereaza si mentiunile privind transmiterea
rapoartelor postadoptie intocmite pentru copiii care au fost adoptati
potrivit procedurii adoptiei internationale, precum si cele vizand
eliberarea certificatului care atesta conformitatea adoptiei
internationale cu dispozitiile Conventiei de la Haga.
ART. 120
(1) Hotararile judecatoresti care se transmit Oficiului pentru
completarea si actualizarea R.N.A. sunt transmise in copie, avand
inscrisa mentiunea ca sunt irevocabile.
(2) Obligatia de a solicita inscrierea mentiunii "irevocabil" revine consilierului juridic
din cadrul compartimentului de specialitate, acesta asigurandu-se
totodata si cu privire la indicarea expresa a datei la care hotararea a
devenit irevocabila.
ART. 121
In R.N.A. se consemneaza date cu privire la copiii aflati in
procedura de adoptie, adoptatorii/familiile adoptatoare cu resedinta
obisnuita in Romania, adoptatorii/familiile adoptatoare cu resedinta
obisnuita in strainatate, date privind adoptia majorului, precum si date
cu privire la adoptia copilului de catre sotul parintelui firesc sau
adoptiv.
ART. 122
(1) Datele inregistrate in R.N.A. se actualizeaza permanent, sarcina
intocmirii, organizarii si actualizarii acestuia revenind persoanelor
avand atributii specifice in acest sens din cadrul Oficiului.
(2) Evidenta continuta de R.N.A. este structurata intr-o baza de
date, gestionata prin intermediul unui sistem informatizat, care sa
asigure securitatea datelor inregistrate.
(3) Accesul la aceasta baza de date este permis doar utilizatorilor identificati prin intermediul unei parole de acces.
(4) Orice modificare sau adaugare in baza de date este inregistrata
automat, indicandu-se utilizatorul si data la care aceasta a fost
operata.
(5) Pe baza datelor continute in aceasta evidenta se pot intocmi
situatii si rapoarte care vor fi stocate in forma in care au fost
realizate, fara a exista posibilitatea modificarii lor ulterioare.
(6) Pentru siguranta si pastrarea datelor continute in evidenta vor
fi realizate periodic copii ale datelor pe medii de stocare securizate
cu parola de acces.
ART. 123
(1) Persoanele care, potrivit fisei postului, utilizeaza
informatiile referitoare la datele inregistrate in R.N.A. sunt obligate
sa pastreze confidentialitatea acestor date, sub sanctiunile prevazute
de lege.
(2) Transmiterea datelor privind adoptiile poate fi facuta, cu
respectarea confidentialitatii si a dispozitiilor Legii nr. 677/2001
privind protectia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu
caracter personal si libera circulatie a acestor date, cu modificarile
si completarile ulterioare, numai catre persoane fizice sau juridice
autorizate.
ART. 124
Documentele care au stat la baza intocmirii R.N.A. se pastreaza de catre Oficiu pentru o perioada de 50 de ani.
pentru informatii suplimentare cu porivire la ADOPTIE / stabilire filiatie / paternitate /pensie de intretinere minori ... contactati AVOCATUL 0737347244 (CONSILIEREA ESTE GRATUITA!!!)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.