vineri, 15 iulie 2011

Studiu de caz: Stabilirea salariului de baza si inscrierea in CIM

Cuvinte cheie: Codul muncii, salariul de baza, CIM,

 
 


In ceea ce priveste stabilirea salariului sau modalitatea de precizare a acestuia in contractul de munca, exista variatii ca urmare a diferitelor clauze care pot include modalitatile de obtinere a altor venituri in afara de cele fixe. Pentru angajator, trebuie stabilit in mod clar felul in care este inscris salariul in contractul individual de munca atunci cand salariul angajatilor este constituit dintr-o parte variabila si una fixa.

Posibilitatea ca salariul angajatului sa fie compus dintr-o parte fixa si una variabila este reglementata de art. 160 din Codul muncii, potrivit caruia salariul cuprinde salariul de baza, indemnizatiile, sporurile, precum si alte adaosuri.

Cu privire la salariul de baza, de retinut ca acesta reprezinta o componenta a oricarui salariu si face parte din venitul salarial lunar realizat de un salariat, venit in care sunt incluse toate sporurile, indemnizatiile si adaosurile acordate la locul de munca, inclusiv adaosul de acord.

Adaosul la salariu de baza, mentionat la art. 155, reprezinta un element accesoriu si variabil al salariului care se acorda in functie de performantele individuale. El este legat direct de munca prestata de salariat, acordarea sa fiind guvernata potrivit regulilor prestabilite de salariat si angajator prin negociere.

In continuare, este important de stiut ca adaosul la salariu de baza se inscrie in contractul individual de munca la rubrica "alte elemente constitutive" la "alte adaosuri" (lit. J pct.2 lit.c) din modelul-cadru al contractului individual de munca (CIM)).

J. Salariul
1. Salariul de baza lunar brut:...................... lei
2. Alte elemente constitutive:
a) sporuri ..............................................;
b) indemnizatii .........................................;
b1) prestatii suplimentare in bani........................;
b2) modalitatea prestatiilor suplimentare in natura.......;
              xxxxxx
c) alte adaosuri .........................................

miercuri, 13 iulie 2011

MINUNILE CODULUI MUNCII....

Studiu de caz: Refuzul unui angajat de a accepta fisa de evaluare

Cuvinte cheie: Codul muncii, fisa de evaluare, comunicare, criterii de evaluare

 

Cum poate actiona angajatorul in cazul in care un angajat nu accepta fisa de evaluare pe criterii de performanta si nu semneaza anexa? Are angajatorul dreptul de a modifica aceste criterii de evaluare sau depinde in intregime de acordul salariatului? Pot fi incheiate acte aditionale? Toate acestea sunt intrebari pentru care legea prevede raspunsuri cat se poate de punctuale.

In acest sens, art. 17 alin. (3) lit. e) din
Codul muncii, republicat, astfel cum a fost modificat si completat prin Legea 40/2011, mentioneaza ca persoana selectata in vederea angajarii ori salariatul, dupa caz, va fi informata cu privire la cel putin criteriile de evaluare a activitatii profesionale a salariatului aplicabile la nivelul angajatorului. Aceste criterii de evaluare trebuie sa se regaseasca si in continutul contractului individual de munca, in conformitate cu alin. (4) din acelasi articol.

In acelasi timp, ca urmare a modificarii art. 258 din
Codul muncii, criteriile si procedurile de evaluare profesionala a salariatilor trebuie sa se regaseasca in continutul regulamentului intern.
Pe cale de consecinta, in
contractul individual de munca vor fi incluse criteriile de evaluare a activitatii profesionale a salariatului aplicabile la nivelul angajatorului iar in regulamentul intern criteriile si procedurile de evaluare profesionala a salariatilor. Deoarece nu exista formulare in ceea ce priveste criteriile de evaluare, acestea se stabilesc la nivelul fiecarui angajator in functie de domeniul in care functioneaza societatea, deci de caracteristicile activitatii pe care o desfasoara angajatorul.

Daca aceste criterii de evaluare sunt deja stabilite, nu mai este necesara incheierea unui act aditional la
contractul individual de munca, criteriile urmand a fi incluse in regulamentul intern daca nu sunt deja incluse. In cazul in care se doreste insa modificarea acestor criterii, se va face un act aditional, iar modificarea va putea fi efectuata numai cu acordul salariatului fara ca angajatorul sa poata lua masuri impotriva acestuia in caz de refuz.

Fisa de evaluare se intocmeste la termenul la care are loc evaluarea si i se aduce la cunostinta salariatului sub semnatura de primire sau, daca acesta refuza primirea, prin alt mijloc de comunicare ce permite dovada primirii efective de catre salariat, de exemplu, prin scrisoare recomandata cu confirmare de primire.


SURSA: MANAGER.RO